Stor efterfrågan på Drottninghögs första radhus i gröna, trygga kvarter

Stor efterfrågan på Drottninghögs första radhus i gröna, trygga kvarter

BoKlok Melba blir de första radhusen någonsin på Drottninghög i Helsingborg. Den 3 februari startade försäljningen av det gröna, trygga kvarteret med radhus i bostadsrättsform. I samma veva blev också detaljplanen för det nya området godkänd.

Tidigare har Drottninghög främst bestått av hyresrätter i lägenhetsform, och de 31 bostadsrättsradhusen som BoKlok ska bygga har visat sig vara ett mycket populärt tillskott till stadsdelen. Förhoppningen är att en blandning av boende- och upplåtelseformer ska bidra till ett tryggare och mer attraktivt område för både de som bor på Drottninghög idag och de som flyttar hit. Blandade upplåtelseformer skapar flyttkedjor och möjliggör för boende att stanna kvar i ett omtyckt område, nära vänner och familj.

- Vi har sålt slut allt vi har här på Drottninghög just nu - både radhusen och vår tidigare etapp med lägenheter, vilket är jätteroligt. Vi kan också se att majoriteten av våra köpare kommer från Helsingborg, och många då från Drottninghög och närliggande områden. Det känns fint, eftersom vi då verkligen lyckats med vår förhoppning om att tillföra något nytt för de boende på Drottninghög, och att vi kan vara en del av att utveckla och stärka stadsdelen, säger Jessica Hallberg, projektchef på BoKlok.

BoKloks byggnation på Drottninghög är en del av stadsdelsutvecklingsprojektet DrottningH, som ska pågå till 2035. BoKlok är en av de aktörer som är med och utvecklar Drottninghög i nära samarbete med Helsingborgshem och Helsingborgs stad. Nya bostäder ska byggas och befintliga renoveras, samtidigt som man bygger ut service & infrastruktur, utvecklar grönområden och mötesplatser.

- Det är otroligt roligt att BoKlok är igång med sitt bygge av radhus och bostadsrätter. En blandning av bostadstyper gör det möjligt för människor i olika livssituation att flytta hit, till Drottninghög. Att det bor en mångfald av människor i ett område är något som vi vet gör ett område mer attraktivt. Vi är särskilt glada att det finns flera drottninghögsbor bland köparna. Att man vill bo kvar ser vi som ett kvitto på att man trivs i området, säger Mikaela Åberg, projektledare stadsdelsutveckling på Helsingborgshem.

Den nya bebyggelsen ingår i detaljplanen för Grönkulla på Drottninghög som nyligen blivit antagen. BoKloks byggnation på området sker i tre olika etapper, projekten Aroma, Melba och Astrakan, som totalt kommer att skapa 119 nya hem – 31 radhus och 88 lägenheter, alla i bostadsrättsform. Etapp ett och två, Aroma och Melba, är slutsålda medan försäljningen av lägenheterna i etapp tre, Astrakan, påbörjas 2022. Ambitionen är att de första två etapperna ska stå klara till stadsmässan H22 i juni 2022 där Drottninghög är ett av tre huvudområden.

Om du har frågor eller vill veta mer:
Mikaela Åberg, projektledare stadsdelsutveckling på Helsingborgshem
042-20 80 64, Mikaela.aberg@helsingborgshem.se