Pressinbjudan: Spelstudenter presenterar nya spel

Onsdagen 5 juni presenterar studenter från de olika programmen inom dataspelsutveckling på Högskolan i Skövde sina spelprojekt. Under åtta veckor har andraårsstudenterna skapat spel som redan nu är redo att visas och testas på riktigt – live på plats – och via livesändning med programledaren Angelica Norgren från radioprogrammet P3 Spel.

Varje år bildar spelstudenter i årskurs två grupper där de utvecklar spel från idéstadie till färdig, spelbar produkt. Grupperna är blandade med studenter från alla de olika inriktningar som finns inom dataspelsutveckling på Högskolan i Skövde. Flera idag internationellt erkända spelstudior har startat sina karriärer i samband med den årligen återkommande spelpresentationen. Stunlock Studios, Coffee Stain Studios och Flamebait Games är bara några exempel på spelföretag som satt Högskolan i Skövde – och dess studenter på kartan.

– Åtta veckor är inte lång tid till att utveckla spel, men studenterna lyckas ändå skapa spel som är innovativa och roliga. Det visar att studenterna är otroligt kreativa och drivna när de får möjlighet att samarbeta, säger Fredrik Eriksson Caba, adjunkt i medier, estetik och berättande vid Högskolan i Skövde, och fortsätter:

– För att skapa bra spel är det viktigt att samla kompetenser från olika fält, både när det gäller utveckling men också vid speltestning. Studenterna får därför även tillgång till externa experter som ger återkoppling på olika delar av spelet. Resultatet talar för sig själv, spelen håller hög klass.

Testa studenternas spel

Samtidigt som spelpresentationerna pågår finns även en mässa där intresserade är välkomna att prova på att spela studenternas spel. Spelen kommer också att testas av värden för dagen, Angelica Norgren, programledare för radioprogrammet P3 Spel. Men även för dem utanför Skövdes, och Sveriges, gränser finns möjlighet att följa eventet då det livesänds på his.se/live.

– Att visa och prata om sina spel är viktigt för att nå sin målgrupp. Därför har vi skapat en möjlighet för företag inom branschen och andra som är intresserade att kunna följa redovisningen live på nätet eller komma förbi, prata med utvecklarna och testa deras spel, säger Fredrik Eriksson Caba.

I år har det utvecklats fler spel än tidigare, då extra många studenter deltagit i kursen – 160 studenter har bidragit med idéer och arbetstimmar, jämfört med ca 135 tidigare år. Under årets mässa finns det därför tio spel att provspela, istället för åtta.

Från studier till eget spelföretag

På Högskolan i Skövde finns Sveriges i särklass bredaste och mest spetsiga utbud av dataspelsutbildningar som över 500 studenter tar del av. Efter avslutade studier väljer många av studenterna att starta egna företag i samarbete med närliggande The Game Incubator som är en del av Science Park Skövde (Gothia Science Park).

Medierna hälsas välkomna!

Medierna hälsas välkomna under dagen. Det finns möjlighet till intervjuer med studenter, lärare och Angelica Norgren från P3 Spel. Bästa tillfället för intervjuer är i direkt anslutning till presentationerna och efter avslutad livesändning, kl. 12.45.

Mässa: kl. 10.00-15.30
Presentationer: kl. 10.00-12.45 (livesänds på www.his.se/live)
Plats: Insikten, Portalen, Högskolan i Skövde

För mer information, kontakta