Samarbetet med GM kan ge mer forskning till Högskolan i Skövde

Samarbetet med GM kan ge mer forskning till Högskolan i Skövde

En bil är inte längre bara fyra hjul och en motor. Utvecklingen går framåt och det finns stora möjligheter att minska bränsleförbrukningen och utsläppen. Detta kräver att man kan optimera bilen genom datorberäkningar. Genom att kunna räkna så kan man finna den optimala bilen som är både lätt och säker och dessutom inte kostar för mycket.

Högskolan i Skövde hade i torsdags besök från världens största fordonstillverkare General Motors för att fördjupa samarbetet kring limfogning. Med limning kan man nämligen foga olika material så att man kan välja det optimala materialet på rätt plats i bilen. Under de senaste åren har Saab Automobile, som ägs av GM, haft en doktorand hos Ulf Stigh och hans forskningsgrupp inom limfogning.

Under besöket presenterade Ulf och hans forskargrupp de projekt som redan genomförts i gruppen. Man diskuterade även vilka frågor som kvarstår i projektet. Närmast i framtiden ligger två disputationer samt att man ska lämna in en gemensam ansökan om forskningsmedel.

Ulf Stighs forskningsgrupp deltar sedan tidigare i ett EU-projekt med flera Europeiska biltillverkare. Forskningen är även intressant för flyget och man har samarbetat med Saab i Linköping i arbetet med Airbus.

Blair Carlson, chef för fogningsavdelningen på GM:s enhet för forskning och utveckling i Detroit har fått upp ögonen för forskningsgruppen vid Högskolan i Skövde.

- Ulfs grupp är först med att utveckla en limmodell och det är oerhört intressant. Det finns kompetenta resurser här i Skövde som kan lösa problem för oss. Högskolans storlek är inte det viktiga utan att man har den spetskompetens som behövs.

GM finansierar redan idag forskningen för en av doktorerna från Ulfs grupp vid University of Michigan, Ann Arbor, USA. Blair Carlson ser en stor potential i ett utvecklat samarbete mellan grupperna vid universiteten i Skövde och Ann Arbor med GM i USA och Saab i Trollhättan.

Rektor Leif Larsson menade att högskolan inte har möjlighet att gå på bredden utan måste hitta nischer där man kan fördjupa sig.

- Det är oerhört värdefullt att få kontakt med de stora företagen som har långsiktighet. Ett litet företag har inte möjlighet att vänta på forskning som tar tid. De internationella kontakterna tillför dessutom mycket till högskolan.

Förhoppningen är nu att samarbetet med GM ska leda till mer forskning och forskningsmedel vid Högskolan i Skövde.

För mer information kontakta Ulf Stigh 0708-214 192

Högupplösta bilder finns på www.his.se/press