Deltagare i Hackaton 2018. Foto: Högskolan i Skövde

Studenter och Volvo IT löser utmaningar tillsammans – igen

För andra året i rad anordnas nu ett hackaton mellan Högskolans studenter och Volvo IT. Fokus ligger på att lösa riktiga, verksamhetsrelaterade problem. – Hackaton är ett evenemang för att möjliggöra samarbete mellan anställda på Volvo och studenter från Högskolan i Skövde, säger András Márki, adjunkt i informationsteknologi, och en av arrangörerna.

Den 28-29 november är det samarbete på agendan. För andra året i rad kommer Skövdestudenter som studerar allt från design, ingenjörsvetenskap, IT eller dataspelsutveckling att möta anställda från Volvo IT. Deras uppdrag är att lösa verkliga problem och utmaningar som kan uppstå i Volvobolagens verksamheter.

Två dagar problemlösning i grupp

Deltagarna kan välja att jobba ensamma eller i grupper med upp till tre personer. Sedan kommer större grupper sättas ihop, där tanken är att gruppdeltagarna ska ha skilda bakgrunder, som i sin tur ska stimulera gruppernas förmåga till problemlösning. I två dagar kommer de att få jobba på ett problem, och det hela avslutas med att grupperna får presentera sitt arbete. Efter presentationerna får grupperna feedback från en jury bestående av anställda från både Volvo Group och Högskolan i Skövde. I år ger juryn bara återkoppling – inga vinnare kommer utses. Däremot kommer det lottas ut presenter i samband med avslutningen.

Hålls på ASSAR

Årets hackaton kommer, precis som förra året, att hållas på ASSAR Industrial Innovation Arena.

– Alla var nöjda förra året med hur bra eventet fungerade. ASSAR är en mötesplats för forskning, teknikutveckling, innovation och utbildning. Det passar därmed utmärkt som plats att hålla eventet på, säger András Márki.

András Márki, adjunkt informationsteknologi
andras.marki@his.se, 0500-448341

Vi är en modern högskola som präglas av en öppen och välkomnande atmosfär, förstklassiga utbildningar och internationellt konkurrenskraftig forskning. En plats där vi gör framsteg, varje dag.