Snabbare besked vid hivtest, 6 veckor istället för 12!

Snabbare besked vid hivtest, 6 veckor istället för 12!

Hiv-Sverige välkomnar Folkhälsomyndighetens nya rekommendation om uppföljningstid vid hivtest.

I Folkhälsomyndighetens nya rapport ”Uppföljningstid efter hivexposition” rekommenderas en halvering av den säkerhetsmarginal som finns vid laboratoriebaserad kombinationstest för hiv, från tolv veckor till sex veckor. Kombinationstester, som alla svenska laboratorier numera använder, har mycket hög känslighet för att diagnostisera tidigt och är tillförlitliga redan efter sex veckor. För tester med snabbsvar där testresultatet ges redan efter femton minuter rekommenderas åtta veckor.

Rent praktiskt innebär detta att man inte längre behöver vänta tolv veckor mellan exponeringstillfället och testtillfället för att få ett tillförlitligt testsvar, utan kan få ett tillförlitligt svar redan efter sex veckor! Det är viktigt att påpeka att detta inte innebär att man ska vänta med att testa sig, utan att man tidigare kan vara säker på sitt testresultat. Vi på Hiv-Sverige ser väldigt positivt på detta eftersom man inte längre behöver vänta onödigt länge för att få veta sin hivstatus, positiv som negativ.

Christina Franzén, ordförande Hiv-Sverige