Hjärt-Lungfonden lämnar remissvar om ett nationellt system för kunskapsbaserad vård

Nyhet -

Hjärt-Lungfonden välkomnar utredningen och förslag i syfte att öka förutsättningarna för staten att göra de insatser som mest effektivt bidrar till att målen med hälso- och sjukvården nås, dels till att öka förutsättningarna för hälso- och sjukvårdens professioner att arbeta kunskapsbaserat.

Sveriges arbete för bättre kunskapsbaserad vård är av stor vikt för att minska dödlighet i hjärtkärlsjukdomar, på kort såväl som lång sikt.

Hjärt-Lungfonden lyfter följande:

• Välkomnar förslaget att samla uppföljning av regeringens satsningar och reformer på Myndigheten för Vård och omsorgsanalys.
  • Vi ställer oss även positiva till inrättandet av myndighetsgemensam arbetsgrupp och ett kansli vid Socialstyrelsen för att analysera var behoven av statliga insatser är som störst för att säkerställa god vård.
  • Vi instämmer med att Regionen bör tillförsäkra att behandlingsrekommendationer som genereras i kunskapsstyrningsarbetet beaktar såväl läkemedel som behandlingsformer på ett integrerat sätt. Den kommunala hälso- och sjukvården bör ges möjlighet att delta och bidra i läkemedelskommitténs arbete.
  •  Vi anser att det finns ett behov av ökat fokus på stöd till den kommunala hälso- och sjukvården, vilket i sin tur kräver aktiv forskning inom den regionala såväl som kommunala vården för att utveckla den egna verksamhetens kvalitet och enskilda patientbehov.

• Hjärt-Lungfonden välkomnar även förslag för att skapa långsiktiga förutsättningar för ett nationellt sammanhållet system för kunskapsbaserad vård. Vi vill samtidigt betona vikten av att inom ramen för överenskommelsen inkludera strategier för hur vården ska generera den kunskap som krävs för att utveckla den egna verksamhetens kvalitet, inklusive finansiering.