​Alla Barnhjärtans Månad uppmärksammar hjärtsjuka barn

​Alla Barnhjärtans Månad uppmärksammar hjärtsjuka barn

Varje år föds tusen barn i Sverige med ett hjärtfel. Tack vare framgångsrik forskning överlever idag hela 95 procent, men det behövs mer resurser för att forskningen ska kunna hjälpa fler hjärtsjuka barn till ett längre liv.

Hjärt-Lungfonden utnämner för tionde året i rad februari till Alla Barnhjärtans Månad och Alla hjärtans dag blir en dag för att rädda fler barnhjärtan. Målet med Alla Barnhjärtans Månad är att öka kännedomen hos allmänheten om barns hjärtsjukdom och samla in pengar till livsviktig forskning inom området.

- Varje dag föds tre barn i Sverige med någon typ av hjärtfel, vilket är tusen barn om året, säger Kristina Sparreljung, generalsekreterare för Hjärt-Lungfonden. Även om forskningen har kommit fantastiskt långt återstår mycket för att ge alla hjärtsjuka barn chansen till ett så bra och långt liv som möjligt.

Idag lever ca 22 000 barn och ungdomar som har drabbats hjärtsjukdom i Sverige, barn som kanske inte hade överlevt tidigare. På 50 år har överlevnaden bland barn med medfödda hjärtfel stigit från 60 procent till hela 95 procent. En del hjärtsjuka barn blir helt friska men många lever med olika funktionsbegränsningar och besvär under resten av livet. Forskningen kan hjälpa dem till ett bättre liv.

- Ju tidigare ett hjärtfel upptäcks, desto bättre är förutsättningarna att åtgärda ytterligare komplikationer och vårt och forskarnas mål är att inget barn ska behöva leva med ett oupptäckt hjärtfel, fortsätter Kristina Sparreljung.

Tidigare har de insamlade pengarna bland annat finansierat det nationella nätverket Gertrud, ett hjärtnätverk som gör det möjligt att bedöma ultraljudsbilder på distans. Tekniken knyter samman barnhjärtläkare på 34 orter i Sverige och ökar möjligheterna att både utveckla vården och att rädda barns liv i akuta situationer.

Läs mer om tio framsteg för barnhjärtforskningen här.

Se filmen Tusen Hjärtan här.

För att stödja vår insamling för barnhjärtan:

- Besök kampanjsidan Tusenhjärtan
- Starta en egen insamling