​City Gross satsar på hjärtsäkra zoner

​City Gross satsar på hjärtsäkra zoner

Varje år drabbas tiotusentals svenskar av plötsligt hjärtstopp. Med fler hjärtstartare och fler som är utbildade i hjärt-lungräddning kan fler än de 500 som idag överlever räddas. Det är bakgrunden till att City Gross nu installerat hjärtsäkra zoner med hjärtstartare i alla butiker.

En snabb insats med hjärtstartare och hjärt-lungräddning är enda sättet att rädda den som drabbats av hjärtstopp. Därför har City Gross nu installerat en s k hjärtsäker zon med en hjärtstartare i varje butik och utbildat personalen i hjärt-lungräddning.

– Vi lever av att skapa kundnytta och den yttersta formen är att hjälpa våra kunder behålla hälsan. Därför känns det som en bra investering för både kunder och medarbetare att nu satsa fullt ut på hjärtsäkra zoner, säger Sanna Svärd, ansvarig för City Gross satsning på hjärtstartare.

City Gross satsning är en del av kampanjen Hjärtsäkra Sverige, som tillkommit på initiativ av Hjärt-Lungfonden och som drivs med Bliwa Livförsäkring och AFA Försäkring som huvudfinansiärer. Techmedico har levererat utrustning och utbildat City Gross personal.

– Målet med Hjärtsäkra Sverige är att fördubbla antalet hjärtstartare i samhället och att utbilda 100 000 personer i hjärt-lungräddning. På så sätt kan många liv räddas, säger Kristina Sparreljung, generalsekreterare på Hjärt-Lungfonden.

Familjeägda Bergendahls Food äger och driver City Gross, landets fjärde största och snabbast växande dagligvarukedja med 38 butiker. Kedjan går ofta sin egen väg i ambitionen att försöka underlätta medvetna val av mat till vettiga priser. Bl a är man ensamma om att allt färskt kött man säljer är svenskt och styckas i butik och att alla butikers kötthantering är KRAV-certifierad.

Satsningen på hjärtsäkra zoner omfattar samtliga arbetsplatser inom Bergendahls Food inklusive EKO-butikerna.

________________________________________________________________

För mer information:

Sanna Svärd, ansvarig för City Gross satsning på hjärtsäkra zoner, 0768-24 83 19

Anna Ålenius Mathson, pressansvarig Hjärt-Lungfonden, 0708- 54 42 30

www.citygross.sewww.hjart-lungfonden.sewww.techmedico.se

Medieservice: Mikael Lagerwall, informationsansvarig på Bergendahls, 0708-47 21 00, mikael.lagerwall@bergendahls.se. Digitalt pressrum på www.mynewsdesk.com.

Hjärt-Lungfonden bildades 1904 i kampen mot tuberkulos (tbc). I dag är fondens mål att besegra både hjärt- och lungsjukdomarna. Hjärt-Lungfonden samlar in och fördelar pengar till forskning samt informerar om hjärt- och lungsjukdom. Verksamheten är helt beroende av gåvor från privatpersoner och företag. Hjärt-Lungfonden har insamlingskonton pg 90 91 92-7 och bg 909-1927. www.hjart-lungfonden.se