Debatt: Exponering av förpackningar har stor betydelse för hur mycket människor röker.

I Sverige insjuknar fler än 100 000 personer varje år i rökrelaterade sjukdomar. 12 000 dör årligen på grund av rökning. Drabbade utsätts för både tuffa och plågsamma sjukdomsförlopp och omfattande vårdbehandlingar. Rökningen har ett högt personligt pris och kostar samhället 30 miljarder årligen. Beslut om neutrala cigarettpaket och exponeringsförbud är en fråga om människors hälsa.

I fredagens Sydsvenska dagbladet vänder sig Iman Pambagyo, Indonesiens ambassadör i handelsorganisationen WTO, mot arbetet med att begränsa cigarettrökning. Pambagyo jämför tobak med andra icke-hälsosamma livsmedel som alkohol och socker. Det går inte att jämföra cigaretter med andra livsmedelsprodukter eller handelsvaror. Ingen annan vara i våra livsmedelsbutiker är så hälsofarlig som cigaretten.

Rökning är idag den enskilt största påverkbara orsaken till att människor drabbas av cancer. 3 700 personer får årligen diagnosen lungcancer och är den cancerform som skördar flest dödsfall. Minst en halv miljon människor lever med KOL. Den som röker drabbas även av hjärt-kärlsjukdomar. Ett paket cigaretter om dagen innebär fem gånger högre risk att få hjärtinfarkt före 50 års ålder än för den som inte röker.

Fortfarande är det så många som 18 000 ungdomar som varje år börjar röka i Sverige. Marknadsföringen av tobaksprodukter spelar en stor roll. Därför arbetar Cancerfonden och Hjärt-Lungfonden för neutrala paket samt att marknadsföring av cigaretter via kassorna ska förhindras genom att ett exponeringsförbud införs.

Att barn och unga som ofta exponeras för cigaretter löper större risk att börja röka är välkänt, även hos tobaksindustrin. Branschens viktigaste fönster för tobaksprodukterna är förpackningar och exponering i butik. Enligt industrins egna uppgifter lägger man sammantaget cirka 80 procent av all marknadsföring på aktiviteter kopplade till utformning och skyltning av förpackningar.

Vi arbetar dagligen för att besegra två av Sveriges största folksjukdomar. Dagligen möts vi av de effekter som cigaretter för med sig. Därför måste vi prioritera åtgärder som kan leda till att färre börjar och fler slutar att röka.

Många andra länder har redan beslutat om att cigaretter måste döljas i butik, Norge, Finland, Island, Kanada, Storbritannien, Ryssland, Kroatien är exempel på länder. Neutrala paket har införts i Australien medan Norge, Storbritannien, Irland och Uruguay har fattat beslut om att införa neutrala paket. De positiva effekterna av dessa beslut är tydliga, färre unga börjar röka.

Bland Sveriges befolkning är stödet för att inte skylta med cigarettpaket massivt. Nära 80 procent av svenska folket vill att butikerna ska förvara cigaretterna dolda i skåp eller lådor, enligt en undersökning gjord av Demoskop (våren 2013).

Tobakens skadliga effekter är välkända. Att via effektiva och evidensbaserade metoder begränsa dessas skadeverkningar är av yttersta vikt. Just nu pågår det en utredning om hur den svenska lagstiftningen ska anpassas efter det i EU antagna tobaksproduktdirektivet. Regeringen har lagt till frågan om just neutrala paket och exponeringsförbud som ytterligare åtgärder för att begränsa möjligheter att marknadsföra tobak.

Vi vill förhindra att barn och unga börjar röka och stötta personer som försöker sluta röka. Då är det här rätt väg att gå.

Kristina Sparreljung, Generalsekreterare Hjärt-Lungfonden

Stefan Bergh, Generalsekreterare Cancerfonden

Artikeln publicerades i Sydsvenskan den 21 september.

Hjärt-Lungfonden bildades 1904 i kampen mot tuberkulos (tbc). I dag är fondens mål att besegra både hjärt- och lungsjukdomarna. Hjärt-Lungfonden samlar in och fördelar pengar till forskning samt informerar om hjärt- och lungsjukdom. Verksamheten är helt beroende av gåvor från privatpersoner och företag. Hjärt-Lungfonden har insamlingskonton pg 90 91 92-7 och bg 909-1927. www.hjart-lungfonden.se