Dödligheten i KOL ökar kraftigt bland kvinnor

Antalet kvinnor som dör i lungsjukdomen KOL har ökat med 28 procent på tio år, medan antalet män som dör i KOL har minskat med 9 procent. Det visar en ny sammanställning från Hjärt-Lungfonden baserad på statistik från Socialstyrelsen. Bara i år kommer fler än 2 500 svenska kvinnor och män att dö på grund av KOL.

– KOL är en av våra största folksjukdomar och kvinnor drabbas hårdast. Det finns till exempel klara indikationer på att kvinnor med KOL dör tidigare än män med KOL, säger Kjell Larsson, professor i lungmedicin vid Karolinska Institutet och vice ordförande i Hjärt-Lungfondens Forskningsråd.

I dag dör fler kvinnor än män av KOL. Från 1999 till 2009 har antalet kvinnor som dör i sjukdomen ökat från 22,31 till 28,55 per 100 000 invånare – en ökning med 28 procent. Under samma tid har andelen män som dör i KOL däremot minskat med 9 procent, från 28,63 till 26,11 per 100 000 invånare. Det visar Hjärt-Lungfondens sammanställning baserad på statistik från Socialstyrelsen.

Över en halv miljon svenskar är drabbade av KOL, oftast beroende på rökning. Att KOL ökar kraftigt bland kvinnor i dag är ett resultat av att många kvinnor började röka på 60- och 70-talen. Alla som drabbas av KOL har dock inte rökt – dålig arbetsmiljö och luftföroreningar är också riskfaktorer.

Av de KOL-drabbade har endast var femte fått diagnos. Det enklaste sättet att upptäcka sjukdomen är att mäta lungfunktionen med ett spirometritest på vårdcentralen. Men trots att en majoritet av landets vårdcentraler har rätt utrustning görs det alldeles för få spirometritester. Många får därför inte diagnos förrän delar av lungorna redan är förstörda.

– Forskarna behöver ta reda på mer om hur KOL kan förebyggas hos både kvinnor och män. Men redan nu kan vårdcentralerna bli bättre på att ställa diagnos och sätta in behandling, säger Staffan Josephson, generalsekreterare för Hjärt-Lungfonden.

Under augusti samlar Hjärt-Lungfonden in pengar till forskning kring KOL och informerar om sjukdomen. Målet är att på sikt halvera antalet dödsfall i KOL.

Länkar:
- Hjärt-Lungfondens temaskrift om KOL
- Grafik/illustration om KOL

Fakta nedan:
Fakta om KOL

Anna Sjödin, presskontakt Hjärt-Lungfonden, telefon 0708-54 42 39,
anna.sjodin@hjart-lungfonden.se

Så bidrar man till forskningen:
- Sätt in en gåva på Hjärt-Lungfondens pg 90 91 92-7, skriv ”KOL”
- Skänk via hemsidan, www.hjart-lungfonden.se/gava
- Ring in din gåva på telefon 0200-89 19 00
- SMS:a LUNGA till 72 900 så går 50 kronor till KOL-forskningen.

Fakta om KOL

Folksjukdom.
KOL betyder kroniskt obstruktiv lungsjukdom och är en långsamt förlöpande inflammatorisk sjukdom i luftvägar och lungor. KOL är en av våra stora folksjukdomar och uppskattningsvis mer än en halv miljon svenskar har drabbats av den. Bara en av fem drabbade har fått diagnos.

Dödligheten ökar. Årligen dör cirka 2 500 personer av KOL i Sverige, och antalet ökar. Inom tio år väntas KOL vara den tredje vanligaste dödsorsaken i världen, enligt WHO.

Dold sjukdom.
KOL är en lungsjukdom som leder till svåra andningsbesvär. Sjukdomen kommer ofta smygande, med ständig hosta, andfåddhet och trötthet. Ofta misstas KOL för ålderstecken eller återkommande förkylningar.

Kvinnor drabbas hårdare.
Sjukdomsförloppet i KOL är olika för kvinnor och män. Kvinnor insjuknar ofta tidigare i livet och drabbas hårdare av sjukdomen, vilket gör att de behöver fler läkarbesök och fler dagar på sjukhus.

Spirometritest upptäcker KOL. Genom ett spirometritest som mäter lungkapaciteten kan KOL upptäckas. Ju tidigare sjukdomen upptäcks, desto bättre.

Rökning ökar risken. Rökning är den enskilt största riskfaktorn för att drabbas av KOL. Många som lider av KOL i dag började röka på 60- och 70-talen.

Rökstopp viktigt. Den vars lungor och luftvägar skadats av KOL blir aldrig helt frisk, men sjukdomsförloppet kan bromsas. Rökstopp är den viktigaste behandlingsåtgärden.

Ökad risk för hjärtsjukdom. Den som lider av KOL har ökad risk för hjärtinfarkt, hjärtsvikt och stroke. Dessutom finns ökad risk för diabetes.

Kostsamt. KOL kostar samhället 9 miljarder om året i form av vård, läkemedel, sjukskrivningar och förtidspensionering.

Identifiera riskfaktorer. Forskarna försöker identifiera faktorer som är särskilt viktiga för att utveckla KOL, eller skydda mot sjukdomen. 15-20 procent av orsakerna till KOL i västvärlden beror på något annat än rökning.