En forskningskvart i julklapp räddar liv

Årets hjärtligaste julklapp är tid. En kvarts hjärtforskning kan bidra till att lösa gåtorna kring hjärtsjukdomarna och få fler hjärtan att klappa längre. Hjärt-Lungfonden erbjuder nu möjligheten att ge bort en kvarts forskning i julklapp.

Varje kvart drabbas någon av hjärtinfarkt, och varje timme dör någon. Hjärtsjukdomar är den vanligaste dödsorsaken i Sverige, men det behövs mer tid och pengar till forskning kring hjärtan. Nu uppmanar Hjärt-Lungfonden både privatpersoner och företag att ge bort forskningskvartar i julklapp, för att bidra till att lösa gåtorna kring hjärtsjukdomarna.

- I dag lever mer än en miljon svenskar med någon hjärt-kärlsjukdom och det är den vanligaste dödsorsaken i Sverige. Genom att ge bort forskartid i julklapp ger du fler hjärtan chansen att klappa längre, säger Lotta Johansson, ansvarig för Hjärt-Lungfondens julkampanj.

På sajten www.julklapp09.se kan både privatpersoner och företag köpa årets viktigaste julgåva. Där kan man också välja vilken forskning som ligger en varmast om hjärtat, som forskning kring hjärtinfarkt, kvinnors hjärtan eller barnhjärtan. Den som är extra givmild kan ge bort en forskartjänst under ett år. Men varje kvart har stor betydelse.

- Många kvartar ger tillsammans värdefull forskartid. Forskningen kan leda till att vi i framtiden kan bli bättre både på att förebygga och bota hjärt- och kärlsjukdom, säger Ulf Hedin, professor vid Karolinska Universitetssjukhuset i Stockholm.

En kvarts forskning kostar 150 kronor. En hel forskartjänst kostar 1200000 kronor. Företag kan handla på julklappssajten från oktober. För privatpersoner öppnar julklappssajten den 1 november.

Länkar: Länk till pressbild finns här. Länk till julklappssajten www.julklapp09.se

Bilaga: Fakta om hjärtviktig forskning (se nedan).

Ulrica Klettner, presskontakt Hjärt-Lungfonden, telefon 0708-54 42 34,
ulrica.klettner@hjart-lungfonden.se

Fakta om hjärtviktig forskning

- Det är Hjärt-Lungfonden, och inte staten, som bekostar merparten av forskningen kring hjärtan i Sverige.

- Hjärt-Lungfondens forskningsstöd är helt beroende av gåvor och testamenten från privatpersoner och företag.

- Hjärt-Lungfonden delade förra året ut cirka 140 miljoner kronor till forskningen.

- Förra året sökte forskare nära 1,1 miljarder kronor i forskningsstöd från Hjärt-Lungfonden, som kunde dela ut knappt 13 procent av den summan.

- Pacemakern, by pass-operationer och ballongvidgning är några exempel på hur resultatet av intensiv forskning får fler hjärtan att klappa längre.

- På Hjärt-Lungfondens julsajt www.julklapp09.se kan företag och privatpersoner köpa forskningskvartar som julgåva, och bidra till den livsviktiga forskningen kring hjärtsjukdomar.