En bra familjeaktivitet på sommaren kan vara en promenad i skogen.

Färre barn i Sverige vistas ute i naturen

Allt färre barn i Sverige vistas regelbundet ute i skog och mark, enligt Hjärt-Lungfondens sammanställning av siffror från Folkhälsomyndighetens miljöhälsorapport. Därför tipsar organisationen nu tillsammans med Friluftsfrämjandet och Svenska Turistföreningen om sommarutflykter som passar alla barn.

– Forskning visar att goda levnadsvanor är starkt kopplade till minskad risk för hjärt-kärlsjukdom, även på lång sikt. Att vara ute i naturen och röra på sig i stället för att till exempel sitta framför en skärm är ett utmärkt sätt att grunda för en god hälsa hela livet, säger Kristina Sparreljung, generalsekreterare för Hjärt-Lungfonden.

I Sverige har nästan samtliga barn grönområden inom gångavstånd, enligt statistik från Folkhälsomyndigheten. Trots det har andelen barn i Sverige som vistas i ett grönområde minst en gång i veckan sjunkit med närmare fem procentenheter - från 90,9 procent av barnen 2011 till 86,2 procent 2019.

– Goda vanor under barndomen tenderar att följa med in i vuxen ålder. Därför vill vi uppmana alla föräldrar i Sverige att ta sig ut i skog och mark, sjöar eller hav tillsammans med sina barn, säger Kristina Ljungros, generalsekreterare, Friluftsfrämjandet.

– Tack vare allemansrätten kan vi röra oss nästan överallt i naturen, så länge vi inte stör eller förstör. Det innebär att det finns gott om möjligheter till friluftsliv i Sverige, säger Maria Ros Hjelm, generalsekreterare för Svenska Turistföreningen.

Sex tips på roliga sommarutflykter för både barn och vuxna i Sverige:

+ Testa en vandringsled
+ Tälta i skogen
+ Paddla kanot
+ Ät middag i skogen (ta med dig allt skräp efter måltiden)
+ Bygg en koja (enligt vad allemansrättensäger)
+ Testa en aktivitet arrangerad av din närmaste lokala friluftsorganisation

Anna Aderlund, press- och pr-ansvarig Hjärt-Lungfonden, telefon 0708-544 239, anna.aderlund@hjart-lungfonden.se

Bilder:
- Kristina Sparreljung, generalsekreterare, Hjärt-Lungfonden
- Kristina Ljungros, generalsekreterare, Friluftsfrämjandet
- Maria Ros Hjelm, generalsekreterare Svenska Turistföreningen

Om organisationerna
Hjärt-Lungfonden samlar in pengar till vinnande hjärt-lungforskning och arbetar för ökad kunskap om forskningens betydelse, för att ge fler ett längre och friskare liv. Hjärt-Lungfonden bildades 1904 i kampen mot tuberkulos (tbc) och i dag är vår vision en värld fri från hjärt-lungsjukdom. Verksamheten är helt beroende av gåvor från privatpersoner och företag. Stöd forskningen på pg 90 91 92-7 eller swisha valfri gåva till 90 91 927. www.hjart-lungfonden.se

Information om Hjärt-Lungfondenspersonuppgiftspolicy
Med anledning av EU:s dataskyddsförordning, GDPR, vill vi informera dig som finns på våra sändlistor för pressmeddelanden om vår personuppgiftspolicy.

Svenska Turistföreningen startade 1885 och arbetar för att fler människor ska få möjligheten att upptäcka Sverige samt värnar om och utvecklar Sveriges unika miljöer. Föreningen har cirka 228 000 medlemmar och ungefär 250 boenden i Sverige. Varje år arrangeras tusentals aktiviteter och kurser på anläggningarna och i föreningens ungefär 65 lokalavdelningar. STF omsätter ungefär 330 miljoner kronor.

Friluftsfrämjandet är en demokratisk, partipolitiskt och religiöst obunden ideell organisation. Sedan 1892 har vi främjat friluftslivet och värnat allemansrätten. Friluftsfrämjandet är Sveriges största friluftsorganisation med cirka 110 000 medlemmar och 8 000 ideella ledare som guidar barn och vuxna på roliga, trygga och lärorika äventyr – på fjället, vattnet, snön, isen och i skogen. Året runt och för alla.

Hjärt-Lungfonden samlar in pengar till vinnande hjärt-lungforskning och arbetar för ökad kunskap om forskningens betydelse, för att ge fler ett längre och friskare liv. Hjärt-Lungfonden bildades 1904 i kampen mot tuberkulos (tbc) och idag är vår vision en värld fri från hjärt-lungsjukdom. Verksamheten är helt beroende av gåvor från privatpersoner och företag. Stöd forskningen på pg 90 91 92-7 eller Swisha valfri gåva till 90 91 927. www.hjart-lungfonden.se