Livräddande insats med hjärtstartare

Fler hjärtstartare i landets kommunhus – men få tillgängliga dygnet runt

Nio av tio kommunhus i Sverige har en hjärtstartare, visar en ny undersökning som Hjärt-Lungfonden genomfört bland landets kommuner. En ökning från sex av tio sedan 2013. Men bara en av tio hjärtstartare är tillgänglig dygnet runt. Samtidigt dör nästan alla som får hjärtstopp utanför sjukhus, framför allt på grund av bristen på tidig defibrillering.

– För att kunna rädda fler liv krävs ökad tillgång till hjärtstartare. Det är därför glädjande att det finns en hjärtstartare i nästan alla kommunhus, eftersom dessa ofta ligger centralt och är kända för medborgarna. Men det är oerhört viktigt att hjärtstartaren går att komma åt dygnet runt, säger Kristina Sparreljung, generalsekreterare på Hjärt-Lungfonden.

En ny undersökning genomförd av Hjärt-Lungfonden visar att nästan alla kommunhus i landet, 96 procent, har en hjärtstartare. Det är en ökning med 30 procentenheter sedan 2013, då sex av tio kommunhus, 66 procent, uppgav att de hade en hjärtstartare.

Ändå är bara en av tio hjärtstartare i landets kommunhus tillgänglig dygnet runt, det vill säga placerad på en lättåtkomlig och olåst plats. Många kommuner uppger att hjärtstartaren förvaras inomhus, vilket gör att den blir otillgänglig efter kontorstid.

Hjärtstopp innebär att hjärtat helt oväntat stannar. Under 2022 drabbades närmare 6 000 personer i Sverige av plötsligt hjärtstopp utanför sjukhus där hjärt-lungräddning påbörjades. Av dessa överlevde bara 677 personer. Omedelbar hjärt-lungräddning i kombination med hjärtstartare är det enda sättet att rädda liv. Om en hjärtstartare används inom 3–5 minuter är överlevnadschansen för den som drabbas av ett plötsligt hjärtstopp upp till 70 procent.

– Hjärtstartare räddar liv vid plötsligt hjärtstopp. Ju tidigare stöt desto större chans att överleva. Tyvärr ser vi att färre än en av tio drabbade har en hjärtstartare uppkopplad innan ambulansen kommer fram och det vill vi ändra på. Hjärtstartare måste finnas på fler platser där människor rör sig, säger John Pernow, ordförande för Hjärt-Lungfondens forskningsråd.

Den 16 oktober varje år uppmärksammas Restart a Heart Day, som syftar till att sprida kunskap i samhället om plötsligt hjärtstopp och hjärt-lungräddning.

Anna Aderlund, press- och pr-ansvarig Hjärt-Lungfonden, telefon 0708-544 239, anna.aderlund@hjart-lungfonden.se

Pressbilder:
- Kristina Sparreljung, generalsekreterare för Hjärt-Lungfonden

- John Pernow, ordförande för Hjärt-Lungfondens forskningsråd samt professor och överläkare vid Karolinska Institutet och Karolinska Universitetssjukhuset
- Hjärtstartare

Om undersökningen

En webbenkät bland Sveriges 290 kommuner genomfördes under perioden 20 september–4 oktober 2023. 205 kommuner svarade på frågorna nedan med följande resultat:

Finns det en hjärtstartare i kommunhuset?

Ja: 96 procent

Nej: 3 procent

Annat: 1 procent

Vet ej: 0 procent

Är hjärtstartaren tillgänglig dygnet runt?

Ja: 11 procent

Nej: 87 procent

Vet ej: 2 procent

Annat: 0 procent

Kommunhus med dygnet-runt-tillgängliga hjärtstartare:

1. Ale
  24. Älvkarleby
  25. Örebro

Fakta från Svenska Hjärtlungräddningsregistrets årsrapport 2022

• Närmare 6 000 personer drabbades av hjärtstopp utanför sjukhus under 2022 och erhöll hjärtlungräddning (HLR), men bara 677 överlevde. Totalt drabbas uppskattningsvis omkring 10 000 personer av plötsligt hjärtstopp utanför sjukhus varje år inklusive alla som inte får hlr innan ambulans anländer.
  • 6 av 10 som drabbas av hjärtstopp utanför sjukhus får HLR av en person som inte ingår i larmkedjan.
  • Mindre än 1 av 10 drabbade har en hjärtstartare uppkopplad innan ambulansen kommer fram.
  • 22 800 hjärtstartare finns registrerade i Sverige. Endast 1 av 5 av dem är angivna som tillgängliga dygnet runt.
  • Endast 5 av 100 hjärtstartare finns i bostadsområden.

Mer från Hjärt-Lungfonden:
- Ge en gåva till forskningen
- Gilla oss på Facebook

- Följ oss på Twitter
- Följ oss på Instagram
- Swisha valfri summa till nummer 90 91 92 7

Om Hjärt-Lungfondens arbete:
www.hjart-lungfonden.se
Hjärt-Lungfonden samlar in pengar till vinnande hjärt-lungforskning och arbetar för ökad kunskap om forskningens betydelse, för att ge fler ett längre och friskare liv. Hjärt-Lungfonden bildades 1904 i kampen mot tuberkulos (tbc) och i dag är vår vision en värld fri från hjärt-lungsjukdom. Verksamheten är helt beroende av gåvor från privatpersoner och företag. Stöd forskningen på pg 90 91 92-7 eller swisha valfri gåva till 90 91 927. www.hjart-lungfonden.se

Hjärt-Lungfonden samlar in pengar till vinnande hjärt-lungforskning och arbetar för ökad kunskap om forskningens betydelse, för att ge fler ett längre och friskare liv. Hjärt-Lungfonden bildades 1904 i kampen mot tuberkulos (tbc) och idag är vår vision en värld fri från hjärt-lungsjukdom. Verksamheten är helt beroende av gåvor från privatpersoner och företag. Stöd forskningen på pg 90 91 92-7 eller Swisha valfri gåva till 90 91 927. www.hjart-lungfonden.se