​Förbättrad strokevård har sparat 78 miljarder

​Förbättrad strokevård har sparat 78 miljarder

Kvalitetsförbättringar inom strokevården har de senaste årtiondena sparat 78 miljarder kronor för samhället. Detta tack vare stora forskningsframsteg som lett till en ökad hälsa, livskvalitet och arbetsförmåga för personer med stroke. Nu startar Hjärt-Lungfonden en insamlingskampanj till strokeforskningen.

– Stroke är en sjukdom som dramatiskt förändrar livet och som många gånger leder till svåra funktionsnedsättningar. Därför är det extra glädjande att fler strokedrabbade kan komma tillbaka snabbare tack vare forskningsframstegen, säger Kristina Sparreljung, generalsekreterare för Hjärt-Lungfonden.

Den totala samhällskostnaden för stroke beräknas uppgå till 18,3 miljarder kronor per år. Kvalitetsförbättringar i strokevården, tack vare stora forskningsframsteg, har gett ökad hälsa, livskvalitet och arbetsförmåga till ett värde av minst 78 miljarder kronor under de senaste 30 åren. Det visar beräkningar som Institutet för Hälso- och Sjukvårdsekonomi har gjort på uppdrag av Hjärt-Lungfonden.

Varje år drabbas cirka 30 000 personer av stroke i Sverige. Hälften av dem som drabbas får svåra funktionsnedsättningar som förlamning eller talsvårigheter.

– Forskarna närmar sig en lösning på strokegåtan och om de lyckas behöver ingen drabbas av stroke om 30 år. Men för att nå en lösning behövs mer pengar. Det är därför Hjärt-Lungfonden nu startar en insamlingskampanj till strokeforskningen, säger Kristina Sparreljung.

För länsanpassade siffror kontakta:
Anna Ålenius Mathson, 0708-544 230, anna.alenius@hjart-lungfonden.se

Fakta om stroke
- Varje år drabbas 30 000 personer i Sverige av stroke, hälften avlider eller får svåra funktionsnedsättningar. Stroke är den tredje vanligaste dödsorsaken i Sverige.

- Stroke orsakas i de flesta fall av en blodpropp i ett av hjärnans kärl och yttrar sig ofta som en plötslig känselnedsättning eller förlamning av kroppens ena sida. Stroke är den vanligaste orsaken till neurologiska funktionsnedsättningar hos vuxna.

- Förbättrade blodtryckskontroller, bättre mediciner mot höga blodfetter och minskad rökning har minskat risken att insjukna i stroke för medelålders och äldre.

- Strokeforskningens mål är att inom tio år halvera antalet som avlider och fördubbla antalet överlevande som klarar sig utan hjälp.

AKUT-testet
Vid stroke är tiden dyrbar och snabba åtgärder minskar skadorna. Genom att känna igen de vanligaste varningssignalerna vid stroke kan fler strokedrabbade få vård i tid. Läs mer om AKUT-testet här.

Mer från Hjärt-Lungfonden:
- Ge ett bidrag till forskningen www.hjart-lungfonden.se/stroke
- Gilla oss på Facebook
- Följ oss på Twitter
- Följ oss på Instagram

Hjärt-Lungfonden bildades 1904 i kampen mot tuberkulos (tbc). I dag är fondens mål att besegra både hjärt- och lungsjukdomarna. Hjärt-Lungfonden samlar in och fördelar pengar till forskning samt informerar om hjärt- och lungsjukdom. Verksamheten är helt beroende av gåvor från privatpersoner och företag. Hjärt-Lungfonden har insamlingskonton pg 90 91 92-7 och bg 909-1927. www.hjart-lungfonden.se