Fortsätt spela fotboll, tjejer

Fortsätt spela fotboll, tjejer

Nu drar UEFA Dam-EM igång och Sverige står som värd. Samtidigt slutar alltför många unga tjejer i Stockholms län att spela fotboll. Fler tjejer borde fortsätta spela fotboll in i vuxen ålder. För idrott kan rädda liv.

Enligt WHO kan sunda levnadsvanor, som fysisk aktivitet, förebygga 80 procent av alla hjärt-kärlsjukdomar. Hjärt-kärlsjukdom drabbar kvinnor i lika hög uträckning som män. Varje år dör runt 600 kvinnor i Stockholms län av hjärtinfarkt. Hade vi kunnat förebygga 80 procent
av de dödsfallen så hade ungefär 500 kvinnoliv kunnat räddas bara i Stockholms län.

Fotboll är den vanligaste idrotten för både tjejer och killar i Sverige. Enligt Svenska Fotbollförbundet är det mycket vanligare att tjejer slutar spela fotboll under ungdomsåren än killar. En studie visar att många tjejer slutar idrotta för att det är för stort fokus på tävlingsmoment och press att prestera. Det är något som föreningarna måste arbeta med.

Förutom att fysisk aktivitet förebygger hjärt-kärlsjukdom medför ett aktivt liv
en rad andra fördelar. Fysisk aktivitet ger positiva effekter på immunförsvaret, motverkar övervikt, ökar inlärningsförmågan och stimulerar den sociala och mentala utvecklingen. Men den viktigaste anledningen för många tjejer att spela fotboll är självklart gemenskapen i laget och att det är så roligt.

Andelen kvinnor som idrottar minskar med 77 procent under tonåren. Det är en dramatisk minskning. Minst motionsbenägna är kvinnor mellan 34 och 44 år – en tid i livet då familjen och jobbet ofta kräver mycket tid. För att lyckas hålla igång med motionen när vardagen kräver mycket är det viktigt att tidigt etablera regelbundna motionsvanor som också hjälper till att fylla på med energi. På så sätt har man redan vanan inne när fritiden blir mer dyrbar.

Under UEFA Dam-EM 2013 samarbetar World Heart Federation, UEFA, Svenska Fotbollförbundet och Hjärt-Lungfonden under temat Make a Healthy Heart Your Goal. Målet är att uppmärksamma kvinnor på att fotboll är en bra fysisk aktivitet som kan minska riskerna att drabbas av hjärtsjukdomar. Visst spelar lagen för vinst i EM, men det är minst lika viktigt att lyfta fram att fotboll kan bidra till ett hälsosamt liv. Det handlar inte bara om att vinna nu. Ett friskt hjärta gör dig till en vinnare i längden.

Kristina Sparreljung, insamlings- och marknadschef och biträdande generalsekreterare, Hjärt-Lungfonden

Lotta Schelin, landslagspelare, Sveriges landslag i UEFA Dam-EM 2013