Fråga professorn om forskningen

På Hjärt-Lungfondens hemsida, www.hjart-lungfonden.se, lanseras nu en helt ny tjänst, ”Fråga professorn om forskningen”. Professor Anders Waldenström vid Umeå Universitet och professor Bengt-Eric Skoogh vid Sahlgrenska universitetssjukhuset svarar på frågor om forskning inom sina specialområden, hjärta-kärl och lungor. – Vi har märkt att det finns ett stort intresse hos allmänheten för vad som händer inom forskningen. På vår hemsida är vem som helst välkommen att ställa sina frågor, säger Ulrica Klettner, informatör och ansvarig för den nya tjänsten hos Hjärt-Lungfonden. – Det här är också ett sätt för oss att berätta vad som händer med de gåvor vi får till Hjärt-Lungfonden. Vi vill visa att de betyder oerhört mycket för hjärt-lungforskningen, att gåvorna behövs bland annat för att fler liv ska kunna räddas. Pacemakern, hjärt-lungmaskinen och modern behandling av hjärtinfarkt och hjärtsvikt är bara några exempel på livsviktiga uppfinningar och metoder som under åren har forskats fram, bland annat med hjälp av pengar från Hjärt-Lungfonden. I dag handlar forskningen bland annat om att stoppa åderförkalkning, om att förstå vad som utlöser en hjärtattack, om att bota kärlkramp och att hitta läkemedel som kan bromsa sjukdomen KOL. Hjärt-Lungfonden delar varje år ut cirka 85 miljoner kronor till forskningen och är den största finansiären av oberoende svensk forskning inom hjärt-, kärl- och lungområdet. Fonden, och därmed också forskningen, är helt beroende av gåvor från privatpersoner och företag. För mer information, kontakta gärna: Ulrica Klettner, press/information Hjärt-Lungfonden, telefon 08-566 242 34, 0708-54 42 34. Hjärt-Lungfonden är ideell insamlingsorganisation. Fonden bildades 1904 i kampen mot tuberkulos (tbc). I dag är Hjärt-Lungfondens mål att besegra hjärt-, kärl- och lungsjukdomar. Hjärt-Lungfonden samlar in och fördelar pengar till forskning samt informerar om hjärt-lungsjukdom. Fonden har inga statliga bidrag och verksamheten är helt beroende av gåvor från privatpersoner och företag. Hjärt-Lungfonden har plusgironummer 90 91 92-7. www.hjart-lungfonden.se