Remissvar: Hjärt-Lungfondens inspel till kommande forsknings- och innovationsproposition

Hjärt-Lungfondens inspel till kommande forsknings- och innovationsproposition

Hjärt-, kärl- och lungsjukdom är den vanligaste dödsorsaken såväl i Sverige som i hela världen. I dag lever 2 miljoner svenskar med en hjärt-kärlsjukdom och 1,3 miljoner med en lungsjukdom. Vi är övertygade om att forskning är nyckeln för att färre ska drabbas och för att vi ska få bättre diagnostik och behandlingar för att fler ska få möjligheten till fler friska år. Därför har vi på Hjärt-Lungfonden skickat in våra synpunkter till regeringen inför arbetet med att ta fram den kommande forsknings- och innovationspropositionen.

Vi ser att propositionen bör ha fokus på följande åtgärdsområden:

• Satsa på forskning om prevention med fokus på jämlik hälsa.
  • Stärk möjligheterna till samlade nationella insatser för klinisk forskning där flera regioner och lärosäten samarbetar.
  • Satsningar på infrastruktur och att registerhantering bör inkludera utlysning av medel för anpassning av befintliga register till de standarder som ska tas fram.
  • Gör riktade insatser mot sjukdomsmekanismer och karaktärisering kopplat till optimal behandling för patienten inom ramen för satsningar på precisionsmedicin.
  • Underlätta internationella samarbeten kring nyttjande av svenska register, biobanker etc.
  • Avskaffa avgifterna för klinisk läkemedelsprövning
  • Stärk den kliniska forskningen och ställ krav på att regionerna prioriterar forskning samt stärka samverkan mellan akademi och sjukvård.

Mer detaljerade synpunkter i bifogad pdf.