Hjärtrapporten 2015: Fler diagnoser ställs under fosterstadiet

Hjärtrapporten 2015: Fler diagnoser ställs under fosterstadiet

Allt fler barn som föds med livshotande hjärtfel diagnostiseras redan under fosterstadiet. På bara fyra år har antalet diagnoser under fosterstadiet fördubblats. Det visar statistik som uppmärksammas i Hjärt-Lungfondens Hjärtrapport som publiceras den 5 oktober.

– Att få ett barn med ett hjärtfel väcker mycket oro hos nyblivna föräldrar. Tack vare forskningsframsteg kan sjukvården i dag rädda nästan alla barn som föds med hjärtfel, men min förhoppning är att vi snart ska kunna rädda alla, säger Kristina Sparreljung, generalsekreterare för Hjärt-Lungfonden.

2009 ställdes diagnosen under fosterstadiet i 19 procent av fallen. 2013 hade motsvarande siffra ökat till 37 procent. På bara fyra år har andelen diagnoser som ställs under fosterstadiet nästan fördubblats.

Varje år föds runt 1 000 barn i Sverige med hjärtfel. Medfödda hjärtfel är i själva verket olika varianter av missbildningar i hjärtat eller i blodkärlen runt hjärtat. Tack vare forskning kan dagens sjukvård framgångsrikt behandla olika typer av missbildningar i hjärtat. Ju tidigare ett hjärtfel upptäcks desto större är chansen till framgångsrik behandling.

– Ett nytt test kan identifiera graviditeter där fostret har förhöjd risk för hjärtrytmrubbning, vilket kan rädda fler barn. Testet är ett resultat av en stor forskningsstudie med stöd från Hjärt-Lungfonden som vi uppmärksammar i årets Hjärtrapport., säger Jan Nilsson, ordförande i Hjärt-Lungfondens Forskningsråd.

Hjärt-Lungfondens Hjärtrapport ger en helhetsbild över forskningsframstegen och hjärthälsan i Sverige och ges ut för nionde året i rad.Med Hjärtrapporten vill Hjärt-Lungfonden öka kunskaperna om forskning och behandling av hjärt-kärlsjukdomar så att fler ställer sig bakom kampen mot vår tids stora folksjukdomar. Hjärtrapporten innehåller statistik och nyheter om hjärtsjukdom, förebyggande arbete, vård och forskning.

Läs Hjärtrapporten här.

Fakta om barns hjärtfel
- Ett av hundra barn föds med hjärtfel i Sverige, cirka 1 000 barn varje år.
- Det finns många typer av medfödda hjärtfel, till exempel hål mellan hjärtats kamrar eller att kroppspulsådern är felplacerad.
- Tack vare forskningen har andelen barn med medfödda hjärtfel som räddas till livet ökat från 60 till 95 procent de senaste 50 åren.
- En utmaning för forskningen är att hitta bättre metoder för operation av medfödda hjärtfel.
- Tack vare utvecklade metoder upptäcks allt fler hjärtfel redan under fosterstadiet.

Mer från Hjärt-Lungfonden:
- Rädda ett barnhjärta ww.hjart-lungfonden.se/barnhjarta
- Gilla oss på Facebook
- Följ oss på Twitter
- Följ oss på Instagram

Hjärt-Lungfonden bildades 1904 i kampen mot tuberkulos (tbc). I dag är fondens mål att besegra både hjärt- och lungsjukdomarna. Hjärt-Lungfonden samlar in och fördelar pengar till forskning samt informerar om hjärt- och lungsjukdom. Verksamheten är helt beroende av gåvor från privatpersoner och företag. Hjärt-Lungfonden har insamlingskonton pg 90 91 92-7 och bg 909-1927. www.hjart-lungfonden.se