Immunceller skyddar mot åderförkalkning

Ett fransk-svenskt forskarteam, där de svenska forskarna får stöd av bland andra Hjärt-Lungfonden, har identifierat immunceller som skyddar mot åderförkalkning. Den nya upptäckten ger viktig kunskap för fortsatt forskning kring ett framtida vaccin mot åderförkalkning och hjärtinfarkt. Åderförkalkning (ateroskleros) är orsaken till hjärtinfarkt, stroke och kallbrand och en av de vanligaste dödsorsakerna både globalt och i Sverige. Man kan minska risken att insjukna genom att sänka kolesterolvärdet och blodtrycket och genom att sluta röka. Men effekterna är otillräckliga och forskarna letar efter nya möjligheter till terapi och profylax. Under senare år har immunsystemet visats delta i utvecklingen av åderförkalkning, och man har börjat arbeta på att ta fram vaccin mot sjukdomen. Men detta försvåras av att immunmekanismerna är mycket ofullständigt kända. En ny upptäckt, som publiceras idag i den ansedda tidskriften Nature Medicine för kunskapen ett stort steg framåt. Ett franskt-svenskt forskarteam lett av Ziad Mallat och Alain Tedgui vid INSERM i Paris och Göran K Hansson vid Karolinska Institutet i Stockholm har identifierat de immunceller som skyddar mot åderförkalkning. Cellerna kallas regulatoriska T-celler (Treg) och forskarna visar i artikeln att åderförkalkningen minskar när Treg sprutas in i möss med förhöjda kolesterolnivåer. Om man istället sprutar in en antikropp som förstör Treg, ökar sjukdomen hos mössen. Skyddseffekten visade sig bero på en signalmolekyl, TGF-beta (transforming growth factor-beta), som bildas av Treg och som bromsar inflammation. - Vi tror att det finns en balans mellan aggressiva immunsvar, som utlöser inflammation, och skyddande immunsvar, som går via Treg, säger Göran K Hansson, som är verksam vid Centrum för Molekylär Medicin på Karolinska Universitetssjukhuset. Om Treg slås ut eller TGF-beta stängs av, tippar balansen över, blodkärlen blir inflammerade och åderförkalkningen skjuter fart. Många forskare tror att vacciner delvis verkar via Treg, och de nya fynden om Treg och åderförkalkning identifierar en viktig måltavla för försöken att vaccinera mot åderförkalkning och hjärtinfarkt. Forskningen om vaccin och immunbehandling mot dessa sjukdomar har tagit ett viktigt steg framåt med de nya rönen. Det europeiska forskarteamet stöds av EU:s ”Network of Excellence” för vaskulär genomik, EVGN. De svenska forskarna stöds av bl a Hjärt-Lungfonden och Vetenskapsrådet. Källa: H Ait-Oufella mfl: Natural regulatory T cells control the development of atherosclerosis in mice. Nature Medicine, February 2006.