Internationell tbc-forskning under svensk ledning

Internationell tbc-forskning under svensk ledning

Nu startar Hjärt-Lungfonden och professor Markus Maeurer ett forskningsprojekt i Sydafrika. Syftet med forskningen är att kunna behandla multiresistent tbc med hjälp av kroppens eget immunförsvar. Forskningen är möjlig tack vare 11 miljoner från Postkodlotteriet. Bill & Melinda Gates Foundation finansierar också projektet.

Varje år dör fler än 1,5 miljoner människor över hela världen av tbc. Vissa tbc-stammar är multiresistenta vilket betyder att sjukdomen inte är under kontroll trots effektiva läkemedel. Cirka en tredjedel av patienterna som är infekterade med de resistenta bakterierna, dör under det första året efter diagnos.

– På senare år har smittspridningen ökat. För att rädda många liv krävs nya krafttag i kampen mot tbc, med omfattande satsningar på forskning, säger Staffan Josephson, generalsekreterare för Hjärt-Lungfonden.

Professor Markus Maeurer från Karolinska Institutet i Stockholm, är helhetsansvarig för forskningsprojektet ”Ny behandling av resistent tuberkulos”. Projektet handlar om att använda kroppens eget immunförsvar för att stoppa kraftig inflammation och undvika att lungvävnaderna förstörs. Med hjälp av patientens egen benmärg, så kallade mesenkymala stromaceller, kan immunförsvaret begränsa spridningen av tbc och ge patienterna en bättre chans att tillfriskna. Detta öppnar för en helt ny behandling av infektionssjukdomar med hjälp av kroppens immunförsvar.

– Att behandla resistent tuberkulos är mycket kostsamt och skapar stort lidande för den drabbade. Obehandlade patienter sprider enkelt sjukdomen till andra. Vårt projekt ser väldigt lovande ut och jag hoppas att vi ska hjälpa människor att få både en bättre och snabbare behandling, säger Markus Maeurer, professor på Karolinska Institutet.

Markus Maeurer samarbetar framför allt med professor Alimuddin Zumla från University College i London och professor Salmaan Keshavjee från Harvard University i Boston. Forskningen äger rum i Kapstaden, Sydafrika och resultaten kommer att redovisas under hösten 2015.

Under 2013-2015 är Postkodlotteriet medfinansiär av sju så kallade specialprojekt med fokus på FN:s millenniemål, där ”global epidemikontroll med eliminering av tbc och fokus på att minska spridningen” är ett av flera långsiktiga mål.

Hjärt-Lungfondens engagemang i kampen mot tbc sträcker sig tillbaka till början av 1900-talet då tbc-situationen i Sverige var jämförbar med den som råder i fattiga länder idag.

Länk till Hjärt-Lungfondens skrift om tuberkulos

Eva Holmestig, pressekreterare Hjärt-Lungfonden, telefon 0708-544 242,
eva.holmestig@hjart-lungfonden.se

Fakta om tuberkulos

- I Sverige registreras fler än 600 nya fall av tbc varje år.

- Multiresistent tbc har ökat sedan 1990-talet och den formen av sjukdomen är svår att bota.

-Under 2010 drabbades 8,8 miljoner människor i världen av tbc och 1,45 miljoner dog. Tbc är vanligast i Afrika, söder om Sahara. Varje dag dör cirka 5 000 människor.

- Tbc är en smittsam infektionssjukdom som orsakas av bakterien Myobacterium tuberkulosis och som angriper lungor och andra organ hos både människor och djur.

- Sjukdomen smittar främst via andningsvägarna och sprids lättast när personer med obehandlad lung-tbc hostar eller nyser.

- Tbc som inte är multiresistent och som upptäcks i tid kan nästan alltid botas med hjälp av läkemedel, framför allt antibiotika.

Så bidrar man till forskningen:
- Sätt in en gåva på Hjärt-Lungfondens pg 90 91 92-7
- Skänk via hemsidan, www.hjart-lungfonden.se/gava
- Ring in din gåva på telefon 0200-89 19 00 - Sms:a HJÄRTA till 72 901, så går 50 kronor till forskningen