Julstressen kan vara skadlig

På söndag är det första advent och för många innebär alla julförberedelser stor stress. Att vara stressad ibland är inte farligt, men långvarig stress gör oss mer mottagliga för sjukdomar. Det framgår av en ny publikation från Hjärt-Lungfonden, som visar på riskerna med stress och på sätt att hantera den.

Stress är i grunden en naturlig reaktion som ger oss kraft och energi att klara svåra situationer. Men långvarig stress skapar en obalans i kroppen som kan leda till hjärt-kärlsjukdom, bland annat hjärtinfarkt och högt blodtryck.

Vad som gör oss stressade liksom hur vi reagerar på stress är individuellt. En signal om att man är för stressad kan vara att man har svårt att sova eller lider av en trötthet som inte går att vila bort. Vissa blir lättirriterade, har svårt att koncentrera sig eller glömmer bort saker. Andra får hjärtklappning eller svårt att andas.

- Genom att visa på sätt att hantera och komma ur ett negativt stressbeteende hoppas vi att fler förblir friska. Det är viktigt att vara rädd om sitt hjärta, säger Staffan Josephson, generalsekreterare för Hjärt-Lungfonden.

Om man är uppmärksam på de första varningssignalerna kan man snabbt komma i balans igen. Det kan räcka med en tids vila eller ett miljöombyte. Men i det långa loppet handlar det om att se över sina åtaganden och hitta sätt att förhålla sig till stressen.

Länkar:
Test - är du stressad? Vetenskapligt test från Uppsala universitet.

Stress - En kostnadsfri publikation från Hjärt-Lungfonden (pdf)

Bilagor:
Det här händer i kroppen när du stressar
De första stressymptomen

Ulrica Klettner, presskontakt Hjärt-Lungfonden, telefon 0708-54 42 34,
ulrica.klettner@hjart-lungfonden.se

Det här händer i kroppen när du stressar

När man blir stressad skickar hjärnan signaler som får hjärtat att slå fortare och musklerna i kroppen spänns. Stresshormoner utsöndras i blodet för att frigöra nödvändig energi och smärttröskeln höjs.

När kroppen går på högvarv koncentreras all energi på att vi ska prestera vårt allra bästa. Organ som matsmältning och fortplantning går på sparlåga eftersom de inte behövs i en kamp på liv och död. När hotbilden är borta går kroppen tillbaka i normalläge, slappnar av och återhämtar sig inför nästa uppladdning.

Det är alltså inte skadligt att stressa under en kort period, tvärtom kan det göra att vi skärper oss och blir mera effektiva. Det är när vi inte får möjlighet till återhämtning som stressen är skadlig, eller om vi reagerar med kraftig stress även när det egentligen inte behövs.

Källa: Hjärt-Lungfondens temaskrift om stress, 2008

De första stressymptomen

• Sover dåligt - man har svårt att sova eller är oförklarligt trött fast man har sovit tillräckligt.
  • Irriterad - man är lättirriterad eller rastlös och har svårt att koppla av.
  • Orolig - man känner olust, oro, rädsla eller ångest.
  • Glömsk - man har koncentrationssvårigheter eller svårt att komma ihåg saker.
  • Ingen mening - arbetet eller det man sysselsätter sig med känns meningslöst i största allmänhet.
  • Andningssvårigheter - man får ibland hjärtklappning eller svårt att andas.
  • Ont i huvudet - man har huvudvärk eller stela leder.
  • Känslig - man är överkänslig mot ljud, ljus och starka dofter.
  • Orkar inget - man känner sig utmattad och orkeslös.
  • Förkyld - immunförsvaret blir försämrat och ofta går man och drar på förkylningar som inte går över.
  • Deppig - man är deprimerad.