KappAhl rekordsamlar för kvinnohjärtat

Hjärt-Lungfondens kampanj Rädda kvinnohjärtat - Go Red har för femte året i rad genererat ett rekordstort belopp från samarbetspartnern KappAhl och deras kunder. Företaget har i år sålt Go Red produkter i form av halsband och armband i sina svenska butiker för närmare 1,6 miljoner kronor.

– Tillsammans med våra kunder bidrar vi till hjärtforskning som räddar många liv! Det är ett långtgående engagemang för Hjärt-Lungfondens arbete som vi är väldigt stolta över, säger Johan Åberg, vd och koncernchef för KappAhl.

Kvinnor drabbas av hjärtsjukdomar i lika hög utsträckning som män. Därför behövs även forskning som inriktar sig på kvinnors hjärtan. KappAhl har bidragit till kampanjen genom att sälja Go Red-smycken i form av ett armband och ett halsband designat av Miss Dee. Företaget har också marknadsfört kampanjen gentemot sina medlemmar.

– KappAhls bidrag till hjärtforskningen har mer än femdubblats sedan starten av vårt samarbete 2008 och summerar till totalt närmare 4,3 miljoner. KappAhl och deras kunder stödjer forskning som ökar både överlevnaden och livskvaliteten för kvinnor, säger Staffan Josephson, generalsekreterare på Hjärt-Lungfonden.

Stöd insamlingen genom att sätta in en gåva på Hjärt-Lungfondens pg 90 91 92-7 och skriva ”kvinnohjärtan” alternativt ge en gåva via www.hjart-lungfonden.se. Det går också att sms:a HJÄRTA till 72 901 så skänks 50 kronor till forskningen.

Länk: Hjärt-Lungfondens skrift ”Kvinnors hjärtan”

Anna Sjödin, presskontakt Hjärt-Lungfonden, telefon 0708-54 42 39,
anna.sjodin@hjart-lungfonden.se
Charlotte Högberg, Informationschef KappAhl, tel. 070-471 56 31, charlotte.hogberg@kappahl.com

KappAhl grundades 1953 och är en ledande modekedja med 400 butiker och 4 500 medarbetare i Sverige, Norge, Finland, Polen och Tjeckien. KappAhl säljer prisvärt mode för många människor – kvinnor, män och barn – och riktar sig särskilt till kvinnor 30-50 år med familj. Egna designers formger alla plagg. KappAhl blev som första modekedja miljöcertifierad 1999. KappAhl är noterat på Nasdaq OMX Stockholm. Mer information finns på www.kappahl.com.

Fakta om kvinnor och hjärt-kärlsjukdom

Vanligaste dödsorsaken.
Hjärt-kärlsjukdom är den vanligaste dödsorsaken hos kvinnor.

20 000 per år. Varje år dör nästan 20 000 kvinnor av hjärt-kärlsjukdom. Det motsvarar 55 kvinnor om dagen, eller två kvinnor varje timme.

40 hjärtinfarkter om dagen.
Varje dag drabbas cirka 40 kvinnor i Sverige av hjärtinfarkt.

Mindre hjärtan och smalare kärl. Kvinnor har mindre hjärtan och smalare kärl än män.

Drabbas senare än män. Kvinnor drabbas av samma hjärt-kärlsjukdomar som män, till exempel hjärtinfarkt, hjärtsvikt, kärlkramp, hjärtrytmrubbningar och stroke, men i genomsnitt tio år senare.

Vissa hjärtsjukdomar vanligare bland kvinnor. Kvinnor är överrepresenterade när det gäller vissa hjärtsjukdomar, till exempel ”brustet hjärta” och så kallade tysta infarkter.

Hjärt-Lungfonden vill halvera dödstalen i akut hjärtinfarkt inom tio år och för kvinnor innebär det över 2 000 räddade liv om året.