Tre miljoner till forskning som kan laga ett skadat hjärta

Lars Werkös högre forskartjänst tilldelas Stefan Jovinge, docent och biträdande överläkare vid Universitetssjukhuset i Lund. Han får tjänsten av Hjärt-Lungfonden för forskning som ger läkarna hopp om att kunna laga ett skadat hjärta med nya celler och på så sätt slippa hjärttransplantation.

Stefan Jovinge får Lars Werkös högre forskartjänst från Hjärt-Lungfonden för mycket värdefull forskning kring cellterapi vid behandling av hjärtsjuka. Målet är att kunna transplantera hjärtmuskelceller till ett skadat hjärta i stället för att behöva byta hela hjärtat genom transplantation.

- Vid hjärtinfarkt finns i dag inget annat sätt att ersätta skadad vävnad än att genomföra en hjärttransplantation, säger Stefan Jovinge. Vi hoppas att inom tre år ha fått fram odlade stamceller och kunna göra de första försöken på människa. Det kommer att betyda oerhört mycket för alla som har fått skador på sitt hjärta efter en hjärtinfarkt.

Lars Werkös högre forskartjänst är en treårig tjänst instiftad av Hjärt-Lungfonden och värd mer än tre miljoner kronor. Den tilldelas en klinisk forskare inom området hjärt-kärlsjukdom eller lungsjukdom. Tjänsten innebär halvtid forskning och halvtid klinisk tjänstgöring. Hjärt-Lungfonden bekostar forskarlönen under de tre åren och ger dessutom ett projektanslag på en halv miljon kronor per år.

- Tjänsten blev en riktigt värdefull julklapp för mig. Den innebär att jag verkligen kan ägna mig åt forskning på halvtid, vid sidan av mitt arbete på kliniken. Dessutom berör den mig känslomässigt eftersom det var just ett anslag från Hjärt-Lungfonden som var helt avgörande för att jag började forska en gång i tiden, säger Stefan Jovinge.

Ulrica Klettner, presskontakt Hjärt-Lungfonden, telefon 0708-54 42 34, ulrica.klettner@hjart-lungfonden.se