Lill-Babs hjärta klappar för hjärtforskningen

– En dag är det ett hjärta som ligger nära ditt hjärta som behöver hjälp. Därför är det viktigt att vi alla ställer upp för hjärtforskningen, säger Barbro ”Lill-Babs” Svensson, som för ett och ett halvt år sedan själv trodde att hon hade fått en hjärtinfarkt. Dubbelt så många dör i hjärt-kärlsjukdomar som i cancer. Varje kvart drabbas någon i Sverige av en hjärtinfarkt och varje timme är det någon som dör. Ändå är de flesta totalt oförberedda. Barbro ”Lill-Babs” Svensson trodde aldrig att hon skulle drabbas av hjärtsjukdom. När hon för ett och ett halvt år sedan fick hjärtflimmer var hon helt övertygad om att det var en hjärtattack och att hon skulle dö. – Jag trodde som alla andra, att ”det drabbar inte mig”, och jag blev fruktansvärt rädd. I dag lever hon med sin hjärtsjukdom under kontroll och stöttar Hjärt-Lungfondens vårkampanj för att få fler hjärtan att klappa längre. Målet är att samla in pengar till den livsviktiga hjärtforskningen. Hjärt-kärlsjukdomarna skördar flest liv i Sverige. Trots det finns det för lite resurser för att forska kring dem. Hjärt-Lungfonden bekostar huvuddelen av den oberoende hjärt-lungforskningen i Sverige och kunde förra året bevilja forskningsanslag för cirka 89 miljoner kronor. Det är bara 15 procent av sökta medel. Med mer forskning och ökad kunskap skulle fler liv kunna räddas. – Det skulle behövas 250 miljoner kronor per år för att genomföra en rad angelägna forskningsprojekt, säger Hjärt-Lungfondens generalsekreterare Staffan Josephson. Forskarna söker bland annat svaren på vilka gener som påverkar uppkomsten av hjärtsjukdom och varför vissa drabbas av hjärtsjukdom och andra inte. Som det är nu gör bristen på pengar att vi riskerar att gå miste om banbrytande genombrott. Det är mycket allvarligt. Hjärt-Lungfonden samlar in pengar till plusgiro 90 91 92 -7 och via telefon 0200-89 19 00. För mer information, kontakta gärna: Ulrica Klettner, press/information Hjärt-Lungfonden, telefon 08-566 242 34, 0708-54 42 34. Hjärt-Lungfonden är ideell insamlingsorganisation. Fonden bildades 1904 i kampen mot tuberkulos (tbc). I dag är Hjärt-Lungfondens mål att besegra hjärt-, kärl- och lungsjukdomar. Hjärt-Lungfonden samlar in och fördelar pengar till forskning samt informerar om hjärt-lungsjukdom. Fonden har inga statliga bidrag och verksamheten är helt beroende av gåvor från privatpersoner och företag. Hjärt-Lungfonden har plusgironummer 90 91 92-7. www.hjart-lungfonden.se