Ny banbrytande forskning om astma och KOL får 15 miljoner av Hjärt-Lungfonden

Professor Leif Bjermer, Lund, får i år Hjärt-Lungfondens stora forskningsanslag på 15 miljoner kronor. Han forskar kring inflammation i lungorna hos patienter med astma och KOL. Hans arbete kan leda till helt ny behandling.

Professor och överläkare Leif Bjermer vid Skånes universitetssjukhus i Lund får Hjärt-Lungfondens stora forskningsanslag på 15 miljoner kronor. Hans forskargrupp tittar särskilt på inflammation i lungornas små luftvägar, som tidigare inte har kunnat undersökas. Leif Bjermer har redan gjort upptäckter som han hoppas ska leda till bättre och modernare behandlingar för astma- och KOL-patienter.

- Många människor är inte tillräckligt hjälpta av de behandlingar som finns i dag. Mer än 50 procent av dem som har medelsvår astma har till exempel inte sin sjukdom under kontroll, säger Leif Bjermer.

- Vi tror att en del av förklaringarna till KOL och astma finns just i de små luftvägarna. Förhoppningen är att vår forskning ska leda till framtida behandlingar som är bättre än dagens och som kan hjälpa fler människor.

Leif Bjermer forskar bland annat tillsammans med Jonas Erjefält, Gunilla Westergren-Thorsson och Ellen Tufvesson. Det stora forskningsanslaget ger nu möjlighet att utöka forskningsgruppen.

Hjärt-Lungfonden delar varje år ut ett riktigt stort forskningsanslag på 15 miljoner kronor, fördelat på tre år. Det ges till banbrytande svensk hjärt- och lungforskning som bedöms få stor betydelse för patienter. Tidigare år har anslaget gått till professor Lars Wallentin, Uppsala Clinical Research Center, Akademiska sjukhuset i Uppsala, och till Göran K Hansson och Anders Hamsten vid Karolinska Institutet i Solna.

Foto: Leif Bjermer

Faktaruta (nedan): 154 miljoner till svensk hjärt- och lungforskning.

Ulrica Klettner, informationschef Hjärt-Lungfonden, telefon 0708-54 42 34, ulrica.klettner@hjart-lungfonden.se

154 miljoner till svensk hjärt- och lungforskning

• Hjärt-Lungfonden är det största enskilda finansiären av oberoende hjärt- och lungforskning i Sverige.
  • Förra året delade Hjärt-Lungfonden ut 154 miljoner kronor till forskning, en ökning med 14 miljoner kronor jämfört med året innan.
  • Hjärt-Lungfonden finansierar varje år många hundra forskningsprojekt vid sjukhus och universitet runt om i landet.
  • Förra året, 2009, sökte forskarna cirka 1,2 miljarder kronor i forskningsstöd hos Hjärt-Lungfonden, som kunde bevilja 13 procent av den summan.
  • Hjärt-Lungfondens mål för forskningen är bland annat att halvera dödstalen i hjärtinfarkt inom tio år.