Ny hemsida ska öka insamlingen

Ny hemsida ska öka insamlingen

Digitala medier är viktiga för att öka Hjärt-Lungfondens insamling till forskningen. Nu lanserar Hjärt-Lungfonden en helt ny hemsida för att öka kommunikationen med givare och andra intressenter.

Hjärt-Lungfonden har som mål att fördubbla insamlingen till hjärt- och lungforskningen i Sverige. Med 800 000 unika besökare om året är hemsidan ett betydelsefullt verktyg för att lyckas med det.

– Vår hemsida är en självklar sajt att besöka om man vill hitta bra, tydlig och korrekt information om hjärt- och lungsjukdomar. Det ska också vara enkelt att ge en gåva via hemsidan, säger Ulrica Klettner, kommunikationschef på Hjärt-Lungfonden.

Hjärt-Lungfonden har inga statliga bidrag utan är helt beroende av gåvor från privatpersoner och företag. Därför var det viktigt att förenkla gåvoprocessen på den nya hemsidan. Med det nya, tydliga användargränssnittet kan användaren enkelt skänka en gåva, oavsett var på webbplatsen han eller hon befinner sig.

– Vi har arbetat med både teknik och innehåll. Nu har vi en bra bas att bygga vidare på och ska lägga till fler funktioner så småningom, säger Ulrica Klettner.

Den nya hemsidan har utvecklats av Hjärt-Lungfonden tillsammans med kommunikationsbyrån Ottoboni, som är fondens samarbetspartner inom digitala medier sedan knappt ett år tillbaka.

– Vi är stolta och glada över vårt fina samarbete. Målgruppens behov har varit i fokus och vi har utgått ifrån Hjärt-Lungfondens värdegrund, säger Anna Sandberg, projektledare på Ottoboni.

Hemsida: www.hjart-lungfonden.se

Ulrica Klettner, kommunikationschef Hjärt-Lungfonden, telefon 0708-544 234,
ulrica.klettner@hjart-lungfonden.se

Arbetsgruppen från Hjärt-Lungfonden bestod av:

Webbansvarig: Ingela Spongh

Webbredaktör: Jenny Norelius

Redaktör: Karin Myhrström

IT: Dan Olsson och Kristina Andersson

Arbetsgruppen från Ottoboni bestod av:

CD och Strategi: Linda Arvidsson, Mårten Eklund

AD: Jennifer Johanson Viljeland