Tre av tio kommuner saknar livräddande avtal

29 procent av landets kommuner saknar fortfarande avtal om livräddande insatser i väntan på ambulans, så kallade IVPA-insatser. Det framgår av en sammanställning från Hjärt-Lungfonden baserad på ny statistik från Myndigheten för samhällsskydd och beredskap.

Vid plötsligt hjärtstopp är insatser under de första minuterna avgörande för att rädda liv. Risken att dö ökar med 10 procent för varje minut som går om ingen vidtar någon åtgärd. Genom samverkan mellan räddningstjänst och ambulans kan insatstiderna förkortas och liv räddas. Trots detta saknar 85 av landets 290 kommuner, motsvarande 29 procent, IVPA-avtal mellan kommun och landsting.

- Varje år drabbas 10 000 personer av plötsligt hjärtstopp och för att kunna rädda liv krävs snabba insatser. Samverkan mellan ambulans och räddningstjänsten ökar chanserna, visar erfarenheter från Stockholm. Därför är det allvarligt att så många kommuner fortfarande saknar IVPA-avtal, säger Staffan Josephson, generalsekreterare för Hjärt-Lungfonden.

IVPA betyder I Väntan På Ambulans. Det innebär att kommun och landsting har ett avtal om att räddningstjänsten ska rycka ut på sjukvårdslarm när SOS Alarm bedömer att det tar lång tid för ambulansen att nå fram. En ny studie baserad på erfarenheter från ett samverkansprojekt i Stockholm visar att överlevnaden vid plötsligt hjärtstopp så gott som fördubblades genom kortade insatstider.

- Hjärt-lungräddning och så kallad defibrillering med hjärtstartare räddar liv. Men det är viktigt att det går fort. Varje minut räknas. Om fler kommuner och landsting sluter avtal om IVPA-insatser kan vi rädda liv, säger professor Mårten Rosenqvist vid Karolinska institutet och Södersjukhuset i Stockholm.

Under september driver Hjärt-Lungfonden en kampanj kring plötsligt hjärtstopp. Hjärt-Lungfondens mål är att öka överlevnaden från 3 till 12 procent, motsvarande 1 200 liv årligen, med hjälp av forskning, fler hjärtstartare och ökad kunskap om hjärt-lungräddning.

Länkar:
En förteckning över IVPA-avtal mellan kommuner och landsting i excelformat finns här. Hjärt-lungräddning i fem steg hittar du här. Hjärt-Lungfondens temaskrift om Plötsligt hjärtstopp hittar du här.

Fakta: Fakta om plötsligt hjärtstopp (se nedan).

Ulrica Klettner, presskontakt Hjärt-Lungfonden, telefon 0708-54 42 34,
ulrica.klettner@hjart-lungfonden.se

Fakta om plötsligt hjärtstopp

10 000 drabbas.
Varje år drabbas cirka 10000 svenskar av plötsligt hjärtstopp.

Hjärtat stannar. Plötsligt hjärtstopp är när hjärtat av oväntad anledning stannar. Den som drabbas blir medvetslös inom 10-20 sekunder, slutar andas och saknar livstecken.

300 överlever. Bara 300 av de 10 000 som drabbas överlever sitt hjärtstopp.

Varje minut räknas. Insatser under de första minuterna är livsviktiga. Hjärt-lungräddning och elektrisk chock med hjälp av hjärtstartare är det enda sättet att rädda liv.

Fyra av tio kan ingripa. Bara 44 procent av svenskarna tycker sig ha tillräckliga kunskaper i hjärt-lungräddning för att kunna ingripa i ett akut läge. 28 procent kan överhuvudtaget inte utföra hjärt-lungräddning och ytterligare 27 procent kan bara tänka sig att utföra hjärt-lungräddning om ingen annan griper in. Det visar en Sifoundersökning som Hjärt-Lungfonden låtit genomföra i augusti 2009.

Många frågetecken. Åderförfettning och ett 20-tal olika hjärtsjukdomar kan ligga bakom plötsligt hjärtstopp, men man vet fortfarande för lite om orsakerna och om varför vissa drabbas. Mer forskning behövs.