Forskningsprojektet SCAPIS undersöker 30 000 svenskar

Världsunik forskningsstudie i Umeå

Sveriges största forskningsprojekt inom hjärta, kärl och lungor har startat i Umeå. Genom det nationella projektet SCAPIS ska världens största kunskapsbank byggas upp för framtida forskning.

SCAPIS pågår på sex universitetsorter och ska identifiera individuella faktorer för hjärt- och lungsjukdom. Målet är att det i framtiden ska räcka med ett blodprov för att se vem som riskerar att drabbas.

Totalt kommer 30 000 slumpvis utvalda personer i åldrarna 50-64 år att bjudas in. Av dem är 2500 från Umeå med kranskommuner.

I Umeå görs studien av Norrlands universitetssjukhus och Umeå universitet i samarbete med Hjärt-Lungfonden som är huvudfinansiär.

– SCAPIS blir en världsunik kunskapsbank som kan leda till verkligt avgörande genombrott. Syftet är att kunna sätta in individanpassad behandling innan hjärt-lungsjukdom uppstår, så att fler kan leva och vara friska längre, säger Kristina Sparreljung, generalsekreterare för Hjärt-Lungfonden.

De som bjuds in får en mycket grundlig hälsoundersökning av hjärta, kärl och lungor med hjälp av den senaste tekniken, bland annat skiktröntgen. De får även svar på sina värden när det gäller bland annat blodsocker, blodfetter, blodtryck och aktivitetsmätning. Skulle något fel upptäckas vid undersökningarna får personen hjälp till rätt vård.

Umeå är unikt inom SCAPIS eftersom det redan finns mycket data om hälsoläget i befolkningen genom Västerbottens hälsoundersökningar och Monicaprojektet, som pågått i Norr- och Västerbotten i 30 år.

– Detta ger oss fantastiska möjligheter att identifiera nya samband mellan potentiella markörer för sjukdom i tidigare insamlade blodprov och aktuella fynd på hjärt-lungsjukdom i SCAPIS-studien, säger Anders Blomberg, ansvarig forskare, överläkare och professor i lungmedicin vid Norrlands universitetssjukhus.

Läs mer på www.scapis.se/umea

Mer information
Susanne Klofsten, kommunikationsansvarig SCAPIS, 072-078 33 28, susanne.klofsten@hjart-lungfonden.se

Anders Blomberg, ansvarig forskare i Umeå, 090-785 22 34, 070-563 36 63, anders.blomberg@umu.se