Var tionde svensk vill enbart ha välgörenhet i julklapp

Var tionde svensk vill enbart ha välgörenhet i julklapp

Varannan svensk önskar sig välgörenhetsgåvor i julklapp och en av tio vill inte ha något annat. Mest positiva till att få och ge välgörenhet i jul är Malmöborna. Det visar en ny Sifo-undersökning som genomförts på uppdrag av Hjärt-Lungfonden.

Undersökningen visar att det är fler som vill ha välgörenhet i julklapp än som överväger att ge och skillnaderna runtom i landet är stora. I Malmö säger 60 procent av de svarande i undersökningen att de vill ha en välgörenhetsgåva i julklapp och 55 procent att de kommer, eller kanske kommer, att ge.

1,6 miljarder till välgörenhet

41 procent av de tillfrågade svarar att de kommer, eller kanske kommer, att ge välgörenhet i julklapp, till ett medelvärde av 537 kronor. Detta skulle innebära 1,6 miljarder till välgörenhet i jul – att jämföra med HUI:s bedömning av julhandel som i år förväntas slå nytt rekord med en omsättning på 77,7 miljarder kronor.

– Vi är oerhört tacksamma över att det är så många som både vill ha och ge julgåvor som räddar liv och som gör att fler kan fortsätta fira jul tillsammans. De gåvor vi får bidrar till viktig forskning som minskar dödligheten i hjärt- och lungsjukdomar, vilket är den vanligaste dödsorsaken i Sverige, säger Kristina Sparreljung, generalsekreterare på Hjärt-Lungfonden.

Ungdomarna vill ha - men får inte

Endast tre procent kommer att ge välgörenhetsgåvor till ungdomar, trots att undersökningen visar att över hälften av de yngsta i undersökningen (18 till 29 år) önskar sig det och bland kvinnor i denna ålderskategori är siffran så hög som 67 procent.

– Det är intressant att unga önskar sig välgörenhetsgåvor i så hög grad samtidigt som det ser ut att bli de äldre som får merparten av gåvorna, säger Kristina Sparreljung, generalsekreterare på Hjärt-Lungfonden.

Om Sifo-undersökningen

Sifo-undersökningen genomfördes via webben där 1 185 personer mellan 18 och 79 år svarade på frågorna under perioden 22–25 november 2016.

Hjärt-Lungfonden samlar in pengar till vinnande hjärt-lungforskning och arbetar för ökad kunskap om forskningens betydelse, för att ge fler ett längre och friskare liv. Hjärt-Lungfonden bildades 1904 i kampen mot tuberkulos (tbc) och idag är vår vision en värld fri från hjärt-lungsjukdom. Verksamheten är helt beroende av gåvor från privatpersoner och företag. Stötta forskningen på pg 90 91 92-7 eller Swisha valfri gåva till 90 91 927. www.hjart-lungfonden.se