Varannan svensk önskar sig välgörenhet i julklapp

Varannan svensk önskar sig välgörenhet i julklapp

Mer än hälften av svenskarna, 52 procent, önskar sig en välgörenhetsgåva i julklapp. Yngre kvinnor är mest positiva. Hela 82 procent av dem svarar ja på frågan om de vill få en välgörenhetsgåva i julklapp. Det visar en ny Sifo-undersökning som genomförts på uppdrag av Hjärt-Lungfonden.

– När julen närmar sig vill många visa extra omtanke för sina medmänniskor. Då kan det vara ett fint alternativ att önska sig en välgörenhetsgåva som räddar liv i stället för fler saker, säger Kristina Sparreljung, generalsekreterare Hjärt-Lungfonden.

Undersökningen visar att fler kvinnor än män vill ha välgörenhet i julklapp. Sex av tio kvinnor vill ha en välgörenhetsgåva i jul jämfört med fyra av tio bland männen. Mest positiva är kvinnor i åldern 15−29 år.
Välgörenhetsgåvor inför jul har stor betydelse för hjärtforskningen i Sverige. Gåvorna bidrar till att finansiera forskning som berör väldigt många människor. Nästan var femte svensk, cirka 1,8 miljoner personer, är i dag drabbade av hjärt-kärlsjukdom.

– Forskningen ger hela tiden nya fantastiska resultat, men samtidigt är hjärt-kärlsjukdom fortfarande den vanligaste dödsorsaken i Sverige. En julgåva till hjärtforskningen kan därför bidra till att fler människor får fira jul ihop med sina nära och kära, säger Kristina Sparreljung.

Om undersökningen
Sifo-undersökningen bygger på 1 000 telefonintervjuer under perioden 23–26 november 2015. En sammanställning av undersökningsresultatet finns i bilaga.

Anna Ålenius Mathson, pressansvarig Hjärt-Lungfonden, telefon 0708-54 42 30, anna.alenius@hjart-lungfonden.se

Mer från Hjärt-Lungfonden:
Stöd forskningen här.
- Gilla oss på Facebook
- Följ oss på Twitter
- Följ oss på Instagram

Hjärt-Lungfonden bildades 1904 i kampen mot tuberkulos (tbc). I dag är fondens mål att besegra både hjärt- och lungsjukdomarna. Hjärt-Lungfonden samlar in och fördelar pengar till forskning samt informerar om hjärt- och lungsjukdom. Verksamheten är helt beroende av gåvor från privatpersoner och företag. Hjärt-Lungfonden har insamlingskonton pg 90 91 92-7 och bg 909-1927. www.hjart-lungfonden.se