Viktigt minska hjärtsjukdomarna, anser fyra av fem svenskar

84 procent av svenskarna tycker att det är mycket viktigt att minska hjärt-kärlsjukdomarna i samhället. De tycker också att hjärt-kärlforskningen är mycket viktig, men inte ens fyra av tio räknar med att staten betalar den forskningen. Det visar en opinionsundersökning gjord av Synovate Temo på uppdrag av Hjärt-Lungfonden. Synovate Temo har på uppdrag av Hjärt-Lungfonden undersökt allmänhetens syn på sjukdomar i hjärta och kärl. Drygt tusen personer intervjuades. Nästan hälften av svenskarna, 48 procent, känner till att hjärt-kärlsjukdomar är den vanligaste dödsorsaken i Sverige. De vill också se en förändring. 84 procent tycker att det är mycket viktigt att minska hjärt-kärlsjukdomarna i landet. 85 procent tycker att det är mycket viktigt att det i Sverige bedrivs forskning inom området. Särskilt viktig är forskningen för svenskar över 45 år, där hela 90 procent skattar den som mycket viktig. Forskningen är också viktigare för kvinnor än för män. – Det är oerhört glädjande att människor har förstått hjärtforskningens betydelse, eftersom den räddar liv. Det som bekymrar mig är att människor inte känner till att det saknas pengar till den forskning de tycker är så viktig, säger professor Anders Waldenström, hjärtläkare och ordförande i Hjärt-Lungfondens Forskningsråd. 38 procent av svenskarna tror enligt undersökningen att hjärt-kärlforskningen bekostas av staten eller via skatter. 23 procent tror att gåvor eller insamlingar bekostar det mesta. Bara 7 procent känner till att Hjärt-Lungfonden är den största finansiären av hjärt-kärlforskning på svenska sjukhus och forskningsinstitutioner. – Det tycks finnas en medvetenhet hos allt fler människor om att staten inte betalar den livsviktiga forskningen. Problemet är att den insikten inte omsätts i handling. I dag är stora delar av hjärtforskningen beroende av gåvor, men pengarna räcker inte på långa vägar, säger Anders Waldenström. – Hjärt-Lungfonden är största finansiär av den oberoende hjärtforskningen i landet, och ändå kan vi bara täcka en liten del av det behov som faktiskt finns. Totalt delar vi ut cirka 85 miljoner kronor om året till forskning, vilket är cirka 15 procent av de pengar forskarna söker hos oss. Det betyder att forskningen är kraftigt underfinansierad och att vi riskerar att missa forskning som skulle kunna rädda liv. Det kan också få allvarliga konsekvenser för den framtida hjärtsjukvården i Sverige. Fakta: Hjärt-kärlsjukdomar står för 45 procent av alla dödsfall i Sverige och är den i särklass vanligaste dödsorsaken. Varje år inträffar cirka 40 000 hjärtinfarkter. Opinionsundersökningen: Den aktuella opinionsundersökningen finns på Hjärt-Lungfondens hemsida, www.hjart-lungfonden.se, under Pressrum/Rapporter. Ulrica Klettner, presskontakt Hjärt-Lungfonden, telefon 0708-54 42 34. Professor Anders Waldenström, ordförande i Hjärt-Lungfondens Forskningsråd, telefon 090-785 38 92 eller 070-550 84 33. Hjärt-Lungfonden är en ideell insamlingsorganisation. Fonden bildades 1904 i kampen mot tuberkulos (tbc). I dag är Hjärt-Lungfondens mål att besegra hjärt-, kärl- och lungsjukdomar. Hjärt-Lungfonden samlar in och fördelar pengar till forskning samt informerar om hjärt-lungsjukdom. Fonden har inga statliga bidrag och verksamheten är helt beroende av gåvor från privatpersoner och företag. Hjärt-Lungfonden har plusgironummer 90 91 92-7. www.hjart-lungfonden.se