Bo som Greta Garbo - i hennes egen säng!

Bo som Greta Garbo - i hennes egen säng!

Den 15 april är det 20 år sedan Greta Garbo gick bort. För att uppmärksamma henne har Best Western Premier Hotell Kung Carl inrett ett särskilt Garbo-rum med bland annat hennes egen himmelssäng. Det var här, i rum 204, som filmstjärnan oftast bodde under sina Stockholmsbesök.

- Vi har arbetat fram inredningen med en scenograf för att skapa rätt atmosfär, säger hotellets ägare Kurt Östlundh.

Kurt Östlundh har drivit Best Western Premier Hotell Kung Carl vid Stureplan sedan 1977. Under årens lopp har han hört det berättas om den skygga stamgästen som bodde på hotellet under långa perioder under 30-talet. När Garbos himmelssäng ropades ut på Auktionsverket i fjol slog han till.

Därefter har rum 204 – samma rum som filmstjärnan bodde i under sina Stockholmsbesök – inretts med tidstypiska och antika möbler, fotografier på Greta Garbo och himmelssängen som uppgraderats med en modern madrass. Det gamla originalgolvet har också tagits fram.

-Rummet är i princip klart, men vi är alltid på jakt efter fler föremål som tillhört henne, gärna en liten kristallkrona till badrummet, menar Kurt Östlundh som funderar på att uppmärksamma fler av hotellets kända stamgäster – t ex bildhuggaren Carl Eldh som bodde på rum 214 de sista åren av sitt liv.

För mer information, kontakta:
Kurt Östlundh, Best Western Premier Hotell Kung Carl
Tel: 08-463 50 64 Mail: kurt.ostlundh@hkchotels.se

Om Best Western Hotels
Best Western Hotels har 71 hotell på 51 orter i Sverige, från Luleå i norr till Malmö i söder. Hotellen är privatägda och har därför en unik personlig prägel. I Sverige är alla hotell rök- och porrfria samt erbjuder fritt Internet. Det är en av Nordens största hotellkedjor med drygt 130 hotell. Totalt finns över 4 200 Best Western hotell i ett 80-tal länder, vilket gör hotellkedjan till världens största.