”Det känns fint att göra skillnad tillsammans som ett lag”

Lördagen den 2 april var det för tolvte året i rad dags för Städa Kusten-dagen. Under premiärhelgen rensade rekordmånga ungdomar drygt 22 ton skräp som samlats längs landets stränder.

Små krabbor, snäckor, tång, glasspapper, sugrör, kapsyler och blöjor – skräpet har blivit ett onaturligt inslag i floran längs svenska kuster. Forskning visar att 5 badkar fulla med skräp i timmen blåser in mot Bohuskusten. Och det som slängs eller som på olika sätt hamnar i haven är ett allvarligt problem – varje år tar naturen och tusentals djur skada av sådant vi människor lämnat efter oss.

Rekordmånga deltagare i årets Städa Kust-projekt

Men det finns de som vill vända trenden. Sedan 2010 har idrottens miljöorganisation Städa Sverige sett till att över 500 ton plast och annat avfall längs landets kuster inte åkt ut i vattnet. Tillsammans med lokala idrottsföreningar och 2300 ungdomar – ett nytt rekord – var det helgen 2-3 april 2022 återigen dags för Städa Kust-projektet. Längs kusten vid Getskär upp till Stenungsund samt Stenungsön rensade 118 deltagare stränderna från totalt 1 ton skräp.

Två av deltagarna var systrarna Chloe Reilly och Leah Reilly som spelar fotboll i Stenungsunds IF:s utvecklingslag.

– Vi lever ju alla i det här samhället tillsammans och ju mer vi slänger desto mer försämras miljön – och det påverkar ju oss och i framtiden våra barn. Så för mig är det jätteviktigt att städa bort skräpet, säger Chloe Reilly.

Leah Reilly håller med.

– Det känns fint att göra en bra sak, samtidigt som vi får pengar till laget.

Att jobba tillsammans i laget skapar gemenskap

Det är andra gången i rad som Chloe och Leah deltar i projektet. Och de tycker att det är viktigt att kunna påverka sin närmiljö.

– Man ser verkligen hur illa det ser ut, hur mycket glasflaskor som djur och människor kan trampa på och bli skadade. Vi hittade en söndrig båt och det låg bitar av plast överallt. Alla i laget tyckte att det var tråkigt att se, men det känns fint att göra skillnad tillsammans som ett lag.

Hur tror ni att det här projektet påverkar er, och andras, inställning till nedskräpning?

– Jag tror att många inte tänker på hur mycket skräp som ligger i naturen, man är så uppe i sitt eget. Men när vi städar ser vi hur det ser ut längs kusten och det blir tydligt hur mycket farlig plast som finns. Så jag tror att många med mig inser hur viktigt det här är, säger Chloe.

– Självklart sorterar och återvinner vi så mycket som möjligt hemma. Sedan försöker vi att gå och cykla till träningar, och vid match gäller det att samåka och fylla varje bil, säger Leah.

Till sist, vad vill ni använda pengarna till?

– Till roliga grejer som skapar gemenskap i laget, till exempel cuper och läger. Vi ska bland annat till Dana cup i Danmark, säger Leah.

– Nu har vi fått flera nya spelare så vi är som ett nytt lag. Vår sammanhållning är på topp och det ska bli jättekul att köra igång på allvar, det känns som att det kommer att gå jättebra för oss i år, säger Chloe.

Städa Kust och Städa Sverige

Under april deltog 2137 idrottsungdomar i Städa Kust 2022. De fyllde 1469 säckar skräp (cirka 15 kg/säck vilket innebär drygt 22 ton strandskräp) i 21 kommuner, från Strömstad i norr till Höganäs i söder.

Städa Kust går ut på att lokala idrottsföreningar mot ersättning till klubbens eller lagets kassa städar en bestämd kuststräcka i sin kommun. Dessutom genomgår alla deltagare en miljöutbildning inför städningen. Förutom att städningen ger en positiv miljöeffekt på såväl kort som lång sikt, innebär det ett stöd till svensk idrottsrörelse och en investering i ungdomars ansvarstagande för den gemensamma miljön.

Bakom projektet står idrottens miljöorganisation Städa Sverige och tusentals idrottsungdomar. Städa Kust arrangeras för trettonde gången och inleds i helgen med kuststräckan Strömstad-Höganäs. Städa kust avslutas under International Coastal Cleanup Day - Strandens Dag, den 17 september.

I år görs en kraftsamling genom att förra årets extrainsatta städning i juni - Apotea Clean-Up Day – samkörs med Städa Kust-premiären. Det ger fler städande händer och vid den inledande städhelgen är det ungdomar från 104 föreningar som städar längs Västkusten. Städhelgen möjliggörs av ett 20-tal Västkustkommuner och finansiering från Pantamera, Västkuststiftelsen, Apotea, Hogia, Kavlifonden.

Förra året blev ett rekordår för Städa Sveriges totala verksamhet med städning i 193 kommuner, 25 383 gula säckar fyllda med skräp, 7,1 miljoner kronor tillbaka till idrotten och totalt 20 894 städande idrottsungdomar.

• hogia-gruppen