Chalmerister belönas för sitt entreprenörskap

Chalmeristerna Ida Ekmark, Esmée Berger och Nils Grimbeck belönas med Bert-Inge Hogsveds pris för bästa entreprenörskap, av Forum för tekniska fysiker på Chalmers. Gemensamt för alla tre pristagarna är att de med stort engagemang och drivkraft omvandlat sina idéer till något som kommer att vara till nytta för andra - nu och i framtiden. Syftet med priset är att uppmärksamma entreprenöriella initiativ bland Chalmers studenter.

I år har priskommittén för Bert-Inge Hogsveds pris beslutat att dela ut priset till två olika projekt, Nils Grimbecks projekt Matte EX samt Ida Ekmark och Esmée Bergers projekt STREAM.

Den första pristagaren Nils Grimbeck studerar andra året på Teknisk matematik på Chalmers. Parallellt med sina studier har han har under de senaste fem åren arbetat med Matte EX, ett projekt som genom hans framgångsrika insatser riktar sig till elever i alla Partille högstadieskolor med extra fallenhet för matematik. Matte EX ger eleverna möjlighet att komma i kontakt med svårare problem och utmana dem så att de fördjupar sitt intresse för ämnet.

- Jag hade själv ganska lätt för matematik under högstadiet och arbetade med högre årskursers matematikböcker på egen hand, men saknade att räkna tillsammans med jämnåriga. Matte EX är ett komplement till ordinarie matematikundervisning där de elever med behov av extra utmaning får räkna och lösa problem tillsammans, samtidigt som de får adekvata utmaningar så att de fortsätter att utvecklas. Min ambition har varit att bygga något som finns kvar under en lång tid och som fortsätter att utvecklas även när jag inte längre är involverad, säger Nils Grimbeck

De andra två pristagarna Ida Ekmark och Esmée Berger har tagit fram modelleringsverktyget STREAM, som gör det möjligt att studera hur fusionsreaktorer kan startas på ett säkert sätt. Verktyget har gjorts allmänt tillgängligt som öppen kod och har väckt stort intresse internationellt. STREAM har börjat användas vid fusionsexperiment vid EPFL, Schweiz och planeras att användas vid UKAEA, Storbritannien och MIT, USA.

- Jag har varit intresserad av att jobba med frågor kopplat till miljön sedan jag gick på högstadiet och det har varit en stor drivkraft för mig. Även om det ligger långt fram tills vi kan använda fusionskraft i våra elnät så är jag motiverad av att vara med och hitta lösningar på dessa utmaningar, säger Ida Ekmark, som håller på med sitt examensarbete inom Teknisk fysik på Chalmers.

- Det var ett självklart val för oss att använda öppen kod och göra verktyget fritt tillgängligt. Genom att dela med oss av vårt arbete bidrar vi till att forskningen inom fusionskraft går framåt, säger Esmée Berger, som numera har en doktorandtjänst på Institutionen för fysik vid Chalmers.

Bert-Inge Hogsveds pris för bästa entreprenörskap instiftades 2011 av Bert-Inge Hogsved, själv teknisk fysiker och priset delas varje år ut till studenter inom teknisk fysik, teknisk matematik eller kemiteknik med fysik på Chalmers.

För mer information kontakta folke.hjalmers@chalmersindustriteknik.se