Hogia går mot trenden – fortsätter växa trots orolig omvärld

Förra året presenterade Hogia ett positivt resultat för 22:a året i rad och ökade samtidigt sin personalstyrka med 25 personer. Därmed stärker Hogia sin position som ett av de fem största företagen i Bohuslän. Hogia räknar också med att fortsätta växa i samma takt de närmaste åren.

Trots ekonomisk oro i omvärlden var 2012 ett bra år för Hogia, som noterade en god ökning av omsättningen, från 427 till 453 miljoner kronor. Under året satsade Hogia mycket stora pengar på utveckling, och särskilt mycket inom området molnlösningar. Mobilitet, integrationer och appar är i dag allt viktigare inslag i Hogias programvarulösningar. Trots att satsningarna direkt påverkade resultatet, landade det på 16 miljoner kronor – mycket nära målsiffran fyra procent av omsättningen.

­­– Under den senaste femårsperioden har vi upplevt vår bästa ekonomiska utveckling någonsin. Anmärkningsvärt är att det sammanfaller med en period som i vår omvärld har präglats av finanskriser och ekonomisk turbulens. Vi har verkligen byggt trygghet. Och lagt en ännu solidare grund för fortsatta kontinuerliga satsningar, säger Bert-Inge Hogsved, Hogias VD och grundare.

De senaste fem åren har Hogia ökat med i snitt 25 personer per år. I dag har Hogia 550 medarbetare. Fördelningen mellan anställda män och kvinnor är fortfarande 50/50, precis som den har varit ända sedan starten 1980. Den allra största personalökningen har skett i Hogias huvudverksamhet i Stenungsund, där det finns plats för ytterligare ett hundratal medarbetare i Hogiahuset.

– Vi går en spännande framtid till mötes och ser fram emot att fortsätta växa och kontinuerligt skapa nya jobbmöjligheter, säger Bert-Inge Hogsved.

Hogia utvecklar ständigt sitt produkt- och tjänsteutbud och då behövs också ny kompetens.

– Något som utmärker oss är att vi hela tiden ser till att det finns nya möjligheter för dem som vill göra karriär, även tidigt i yrkeslivet. Vi är alltid intresserade av att hitta fler medarbetare som vill utvecklas, ta ansvar och växa med oss, säger Hanne Stolt Wannebo, HR-chef på Hogia.

För mer information, kontakta:

Bert-Inge Hogsved, grundare och VD i Hogia-gruppen, tel: 0303–666 00,
e-post: bert-inge.hogsved@hogia.se