Säga nej till hotellstäd = stötta de hemlösa

Hotell Kristina kommer att införa en ny grön aktivitet som träder i kraft den 1 november. Hotellets gäster, som bor över i flera nätter, kommer från och med detta datum att kunna avsäga sig hotellstäd. Gästen kommer att ges en valmöjlighet där denne antingen väljer att få sitt rum städat precis som vanligt, eller där denne väljer att skänka 20 kr till Uppsala stadsmission genom att frånsäga sig städningen av rummet.

Det gröna arbetet på Hotell Kristina är något som genomsyrar verksamheten varje dag. Hotellet har kommit långt avseende hållbarhetsfrågor för miljö och klimat och är certifierade med SVANEN och dubbla KRAV-märken. Vad gäller social hållbarhet, har verksamheten under flera års tid samarbetat med Uppsala stadsmission. Bland annat har Hotell Kristina varit med och serverat soppa i Uppsala för att uppmärksamma hemlöshet. Ett initiativ där människor fick skänka pengar för soppan till stadsmissionen. Utöver detta har Hotell Kristina samlat in varma vinterkläder samt serverat julbord till organisationen.

- Vi ville ta vårt gröna arbete ett steg längre och göra något där den sociala hållbarheten vävs in som en del av den dagliga verksamheten på samma sätt som miljö och klimat gör hos oss idag, säger Ewa Wikland, Platschef på Hotell Kristina.

Aktiviteten träder i kraft den 1 november, där informationen kommer att nå gästen på daglig basis i hotellrummet. Tanken är att göra gästen medveten och lyfta fram de positiva effekterna av att frånsäga sig en tjänst som ingår i hotellvistelsen. Genom att erbjuda gästen att ge 20 kr till Uppsala Stadsmission, tror Hotell Kristina att fler gäster kommer att börja fundera på om de faktiskt har behov av städningen eller klarar sig utan den.

- Vi städar många stannarum idag som egentligen inte behöver städas, säger Helena Paananen, ansvarig för Hotellstäd på Hotell Kristina. En del av våra konferensgäster brukar även säga att "inte behöver ni städa mitt rum, jag har knappt varit där" när vi möter gästen i korridoren. Därför känns det roligt att introducera valmöjligheten att säga nej till städning och istället skänka 20 kr till Uppsala stadsmission, säger hon.

Den nya gröna aktiviteten "Avsäga hotellstäd" är ett initiativ som förhoppningsvis ska generera i fler bidrag till Uppsala stadsmission och därigenom gå till människor som drabbats av hemlöshet, utanförskap och psykisk ohälsa.