Hövding och Cykelfrämjandet har inlett ett partnerskap för att stärka båda organisationerna i sin strävan för ökad cykling. Cykelfrämjandet arbetar aktivt med att främja säker cykling i hela Sverige.

Cykelfrämjandet + Hövding – samarbete för hållbar och aktiv livsstil

Hövding och Cykelfrämjandet har inlett ett partnerskap för att stärka båda organisationerna i sin strävan för ökad cykling. Ökad cykling har många positiva effekter för både individ och samhälle och Cykelfrämjandet arbetar aktivt med att främja säker cykling i hela Sverige.

- Vi är glada för att kunna samarbeta med Cykelfrämjandet vars satsningar är viktiga och sträcker sig utanför storstadsområdena. Cykeln är ett fantastiskt transportmedel som gynnar hälsa och skapar plats för liv när man minskar bilkörandet där det är möjligt. Det är lika viktigt i stora som mindre städer och på landsbygd. Hövding vill gärna vara en del i Cykelfrämjandets arbete med att inspirera till fler cykeltransporter, säger Hövdings Creative Marketing Manager Elisabeth Stjernlöf.

Cykelfrämjandet är en ideell förening med ett tjugotal lokalkretsar som samlar cyklister i hela landet bakom visionen om ”ett bättre Cykelsverige där fler cyklar mer, året om.”

Inom partnerskapet kommer Hövding bland annat att erbjuda rabatter till Cykelfrämjandets medlemmar och på andra sätt bidra till föreningens arbete för bättre, säkrare och med attraktiv cykling.

- Vi har som mål att göra Sverige till en verklig cykelnation och är glada att kroka arm med Hövding i vår gemensamma strävan för att fler ska välja cykeln oftare – för klimatet, miljön och hälsan! Vi anser att alla cyklister själva får välja om de vill cykla med en vanlig hjälm, en Hövding eller utan hjälm. Vårt fokus ligger i stället på att skapa förutsättningar för säker cykling i hela landet, säger Per Hasselberg, ordförande för Cykelfrämjandet.

Hövding är en diskret krage som cyklisten bär runt sin hals. Kragen innehåller en hopvikt airbag som löser ut på 0.1 sekunder när den är involverad i en olycka. En airbag blåser upp och omsluter och skyddar huvudet på cyklisten. Hövdings airbaghjälm för cyklister finns på 16 marknader i Europa. Företaget har sitt huvudkontor i Malmö och noterades på Nasdaq First North den 16 juni 2015. www.hovding.com