Hövding har inlett året med fortsatt stark tillväxt som planerat. Nuvarande effekter av coronavirusets spridning hindrar till viss del bolagets möjlighet att nå marknaden då en betydande del av Hövdings distributionsnät är stängt.

​Information med anledning av Coronavirusets påverkan på verksamheten

Hövding har inlett året med fortsatt stark tillväxt som planerat. Nuvarande effekter av coronavirusets spridning hindrar till viss del bolagets möjlighet att nå marknaden då en betydande del av Hövdings distributionsnät av fysiska butiker i Tyskland, Danmark och England temporärt håller stängt. En viss omdirigering till alternativa försäljningskanaler, så som online, sker men inte ännu i utsträckning som kompenserar fullt ut för den fysiska handeln.

Hövding arbetar löpande med att parera förändring av köpbeteende genom att fokusera på marknader och kanaler där Hövding idag påverkas mindre samt förväntas påverkas mindre framöver.

Påverkan i leveransledet är i dagsläget av mindre karaktär då Hövdings huvudleverantör och dess underleverantörer till stor del inte omfattats av diverse tidigare och nuvarande restriktioner.

Samtidigt vidtas åtgärder generellt i bolaget, däribland användning av statliga subventioner så som förberedelser av korttidspermittering med 20%, allt för att begränsa den negativa påverkan på bolaget samt fortsatt skydda den planerade marknadssatsningen under sommar och höst 2020.

Den finansiella påverkan från viruset och de möjliga störningarna på verksamheten utvärderas löpande av ledning och styrelse.

Hövding Sverige AB (publ) är sedan 2015 noterat på Nasdaq First North Market.
Västra Hamnen Corporate Finance AB är Hövdings Certified Adviser.
Epost:
ca@vhcorp.se Tel: 040 - 200 250För ytterligare information kontakta Fredrik Carling på tel. 040 - 23 68 68
Högupplösta bilder kan laddas ner här:
www.mynewsdesk.com/se/hovding

Denna information är sådan som Hövding Sverige AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning och lagen om värdepappersmarknaden. Informationen lämnades, genom Fredrik Carling, VD Hövding Sverige AB (publ) försorg, för offentliggörande den 1 april 2020 kl. 08.30 CET.

Hövding är en diskret krage som cyklisten bär runt sin hals. Kragen innehåller en hopvikt airbag som löser ut på 0.1 sekunder när den är involverad i en olycka. En airbag blåser upp och omsluter och skyddar huvudet på cyklisten. Hövdings airbaghjälm för cyklister finns på 16 marknader i Europa samt i Japan. Företaget har sitt huvudkontor i Malmö och noterades på Nasdaq First North den 16 juni 2015. www.hovding.com