Gratis simskola i sommar – för tjugonde året!

Gratis simskola i sommar – för tjugonde året!

I tjugo år har HSB Malmö hjälpt tusentals barn att lära sig simma genom den årliga simskolan. Och i sommar är det dags igen. Alla medlemmar har möjlighet att anmäla sig själv, sina barn eller barnbarn till den kostnadsfria simskolan i Malmö och Trelleborg.

Det finns många anledningar med att lära sig simma, det är både bra för den mentala och den fysiska hälsan. Men den största anledning är säkerhet i vatten. Svenska Livräddningssällskapets preliminära årsrapport visar att 97 personer mist livet vid drunkningsolyckor 2021. Det är 20 fler personer än 2020.

– Denna medlemsförmån är lika uppskattad som livsviktig. Vi bor vid havet och det är så viktigt att ha vattenvana. Så länge simskolan är en kostnadsfråga för många så erbjuder vi detta gratis till våra medlemmar, säger Philip Svensson, utbildning- och medlemssamordnare på HSB Malmö.

Simskolan är ett samarbete mellan HSB Malmö, Malmö Kappsimningsklubb och Trelleborg Sim. Undervisningen är öppen för alla HSB-medlemmar – barn från fyra års ålder och uppåt. I Malmö erbjuds det även simskola för vuxna.

Nyfiken att veta mer? Läs mer om simskolan här.