Redan idag har HSB högre mål än branschstandard och målet är att all nyproduktion ska byggas med motsvarande Miljöbyggnad nivå silver. Ett pågående projekt är HSB brf Vattenbrynet vid Kalkbrottsjön i Klagshamn.

Snabb färd mot klimatneutralt byggande

Malmö tar täten och satsar på att bli en förebild inom klimatneutralt byggande. Tillsammans med över hundra aktörer inom bygg- och fastighetssektorn har HSB Malmö gått med i LFM30, som står för Lokal Färdplan Malmö 2030. Den gemensamma ambitionen är att Malmö ska vara helt klimatneutralt redan 2030, alltså betydligt tidigare än 2045 som bygg- och anläggningssektorn i Sverige satt som mål.

– Byggsektorn står för mer än 20 procent av Malmös klimatpåverkan. Genom Lokal Färdplan Malmö är vår ambition att kunna bygga och förvalta klimatneutrala bostäder redan 2030, säger Marcus Altengård, projektledare för HSB Malmös nyproduktion.

De kommande åren planeras flera omfattande byggprojekt och aktörerna ska tillsammans ta fram olika strategier och lösningar för klimatneutralt byggande. Genom att skriva på den lokala färdplanen har ett antal byggherrar också lovat att starta minst ett klimatneutralt projekt före 2025. Att något är klimatneutralt innebär att det sammantaget inte bidrar till klimatförändringar.

– HSB Malmö kommer att arbeta för att successivt implementera färdplan och målsättningar i verksamheten, säger Marcus Altengård.