Inbjudan till presskonferens: Snart en förlorad generation – nu måste Europa investera i sina unga

Pressmeddelande -

Caritas Europa, Caritas Sverige, Eurodiaconia och Svenska kyrkan i Göteborgs stift bjuder in till en presskonferens den 16 november 2017 i Göteborg. Då presenteras de senaste rönen från Caritas Europas rapport om ungdomsfattigdom i Europa. Man kommer också att tala om vikten av en Europeisk Pelare för Sociala Rättigheter för att komma till rätta med situationen.

Presskonferensen äger rum kl. 09.30 i Världskulturmuseets Hörsal och har följande talare:
• Allan Larsson, särskild rådgivare till EU-kommissionens ordförande Jean-Claude Juncker
• Jorge Nuño Mayer, generalsekreterare för Caritas Europa
• Heather Roy, generalsekreterare för Eurodiaconia
• Biskop Per Eckerdal, Svenska kyrkan i Göteborgs stift

De rön som ska presenteras är hämtade från undersökningar som Caritas nyligen har genomfört i 17 EU-länder: Belgien, Bulgarien, Cypern, Finland, Frankrike, Grekland, Irland, Italien, Luxemburg, Malta, Nederländerna, Portugal, Rumänien, Storbritannien, Tjeckien, Tyskland och Österrike.

Panellisterna kommer också att tala om de rekommendationer som Caritas har lagt fram inom ramen för implementeringen av en Europeisk Pelare för Sociala Rättigheter för att komma till rätta med ungdomsfattigdomen.

PRESSKONFERENS UPPLÄGG I KORTHET

När: Torsdagen den 16 november 2017, kl. 09.30

Var: Världskulturmuseets Hörsal, Göteborg

Agenda: Kl 09.30: presskonferens, kl. 10.00: frågestund, kl. 10.15: möjlighet till enskilda intervjuer

Anmälan: Anmälan till presskonferensen

Bakgrundsinformation om fattigdom och EU:s sociala pelare:

Enligt Eurostat är tre av tio unga människor i Europa fattiga. Att vara fattig innebär inte bara att ha ont om pengar, utan har betydligt fler dimensioner som påverkar många aspekter i livet. Caritas definierar ordet som avsaknad av välbefinnande vilket omfattar en utsatthet som karaktäriseras av konstant brist på ekonomiska resurser samt olika sociala begränsningar i form av exempelvis dålig hälsa, låg utbildning, inga sociala nätverk och utestängning från bostads- eller arbetsmarknaden. När någon väl har hamnat i en ond cirkel som präglas av fattigdom, blir hen gradvis allt mer utestängd från samhället.

Det är fullt möjligt att åtgärda situationen med fattigdom i Europa på ett effektivt sätt. En tydlig och stark politisk vilja att göra det är allt som fattas. Europeiska Unionen kan bidra med viktiga verktyg för att hjälpa de medlemsstater som inte agerar på egen hand. Ett av dessa verktyg är Europeiska Pelaren för Sociala Rättigheter, som EU-kommissionens ordförande Jean-Claude Juncker beskrev i sitt tal den 18 oktober i år: " ”Ett rättvist och mer socialt Europa är centralt för att skapa en framtid åt vår union. Det är vad medborgarna har rätt att förvänta sig. Jag vill att EU ska stå upp för sina medborgares rättigheter i en snabbt föränderlig värld. Det är det den europeiska pelaren för sociala rättigheter handlar om.”