Tradition ledstjärna i årets julhandel

Tradition ledstjärna i årets julhandel

Julen är en högtid präglad av traditioner. Trots att årets julhandel sker i en ekonomiskt turbulent tid förväntas få göra avkall på julbord och festligheter. Däremot kommer det ekonomiska läget att påverka försäljningen och julklappar kommer att köpas där konsumenten får mest värde för pengarna.

Efter två år av pandemityngda julfiranden präglas den stundande julen av ett tuffare ekonomiskt utgångsläge. Konkurrensen om hushållens konsumtion i årets julhandel kommer från stigande levnadskostnader, men även från reaperioder.

Dessutom räcker pengarna till mindre än under förra året. Som en följd av detta görs årets julhandelsprognos både i löpande och fasta priser. Prognosen i löpande priser uppgår till 2 procent och är fullt prisdriven. Dagligvaruhandeln ökar med 13 procent och sällanköpsvaruhandeln minskar med 4 procent. Försäljningen i fasta priser bedöms minska med 7 procent totalt, där dagligvaruhandeln minskar med 3 procent och sällanköpsvaruhandeln minskar med 9 procent.

”Julhandeln 2022 kan sammanfattas med tradition och värde. Få kommer att dra ner på julmiddagar och sällskapsaktiviteter runt jul, vilket håller försäljningen i dagligvaruhandeln i nivå med före pandemin”, säger Joakim Wirén, analytiker på HUI Research.

Efter fjolårets rekordår kläms sällanköpsvaruhandeln i år från två håll. Dels av hushållens minskade köpkraft, dels av att en mindre andel av köpen kommer att göras till fullpris när kunderna riktar in sig på reaperioderna.

”Bedömningen är att julklappsinköpen kommer att vara på samma nivå som i fjol. Däremot kommer julklappar och övriga inköp göras där konsumenten får mest värde för pengarna. Det flyttar försäljning från december till november och från fullpris till rabatterat pris”, avslutar Joakim Wirén.

I år förväntas också gränshandeln bidra positivt till dagligvaruhandelns utveckling samtidigt som fler julbord på restaurang och mindre alkoholkonsumtion i hemmet drar ner prognosen.

Julprognos 2022

För handeln är julen den viktigaste försäljningsperioden under året och förväntningarna på den första restriktionsfria julen sedan 2019 är förstås höga. Prognosen avser försäljningsutvecklingen under december månad.

Givet att årets prognos slår in och att julhandeln växer med 2 procent landar årets decemberhandel på drygt 91 miljarder kronor. Detta motsvarar cirka 18 800 kronor per hushåll. Försäljningen per person uppgår då till 8 700 kronor.

I december görs precis som under årets övriga månader många inköp som hör vardagen till. Det gör att summan som kan hänföras till specifik julhandel är klart lägre. Den förväntade mervärdeskonsumtionen, alltså hur mycket mer som spenderas i december än under en vanlig månad, förväntas uppgå till 2 500 kronor per hushåll. Den totala mervärdeskonsumtionen uppgår därmed totalt till drygt 12 miljarder kronor under december månad.

HUIs julprognos 2022

Avser försäljningsutveckling i december jämfört med samma månad 2021, löpande respektive fasta priser. Till höger återfinns utfallet för föregående år.

Se HUIs Julrapport 2022 för mer information.

För frågor om rapporten

Joakim Wirén