Prestigefullt designpris till Hultafors Group

Prestigefullt designpris till Hultafors Group

Tre handskar ur Snickers Workwears nya satsning Left & Right Gloves har belönats av en internationell jury med Red Dot Design. I tuff konkurrens mottog handskarna Specialized Tool, Specialized Impact och Power Grip utmärkelsen för excellent design och funktion. Vi är mycket glada och stolta för priset. Det ligger mycket hårt arbete bakom, säger Joakim Hedelin, Director New Business på Hultafors Group.

Red Dot design award räknas som världens mest ansedda och prestigfulla designtävlingar. Den röda punkten är en symbol för innovativ design, funktion och kvalitet. I årets tävling utvärderades 4 815 bidrag från nära tvåtusen tillverkare och 53 länder.

Det här visar att vi står oss väl i den internationella konkurrensen, menar Joakim Hedelin. Vårt sätt att ständigt ifrågasätta gamla sanningar för att förbättra vardagen för hantverkare, är vår väg till framgång.

De nya arbetshandskarna ingår i ett nytt koncept från Snickers Workwear som revolutionerar sättet att se på handskar. Left & Right Gloves säljs en och en, eftersom handskar slits på olika sätt och olika fort. Den ena handsken är nästan alltid förbrukad före den andra som ofta kan vara hel. Därför är det onödigt att byta ut båda handskarna. Left & Right Gloves ser också till de olika behov som vänster och höger hand har. Olika arbetsmoment ställer även olika krav, bland annat på skydd och fingertoppskänsla.

När vi bestämde oss för att utveckla nya arbetshandskar för allt mer krävande hantverkare bestämde vi oss för att göra en noggrann analys av hur det ser ut i hantverkarnas vardag, säger Cecilia Bergsten, Produktutvecklare på Hultafors Group. På det viset har vi kunnat utveckla en unik passform och optimal funktion för varje arbetsmoment. Att världens mest framstående formgivare även gillar designen är verkligen glädjande, avslutar Cecilia Bergsten.

Specialized Tool, art no: 9597 / 9598
Specialized Impact, art no: 9595 / 9596
Power Grip, art no: 5957 / 9558

Hultafors Group består av varumärkena Snickers Workwear, Wibe Ladders och Hultafors. Tillsammans bildar de en unik produktfamilj för hantverkare som vill ha produkter de kan lita på. Hultafors Group har 650 anställda och försäljning på över 40 marknader över hela världen. www.hultaforsgoup.com.