Snickers Workwear först i världen med att sälja arbetshandskar en och en

Snickers Workwear först i världen med att sälja arbetshandskar en och en

Svenska Snickers Workwear lanserar nu ett helt nytt koncept för avancerade och högkvalitativa arbetshandskar. Konceptet är tänkt att revolutionera proffsens användande av arbetshandskar då det i all sin enkelhet innehåller en världsnyhet. För första gången i historien går det nu att köpa handskar en och en, vilket löser det ständiga bekymren med ojämnt slitage och att den ena handen behöver en annan typ av handske än den andra. Det nya konceptet bidrar till att göra hantverkarens arbete både effektivare och säkrare samtidigt som det sparar pengar för hantverkaren.

I alla tider har arbetshandskar sålts i par oavsett om det har handlat om högkvalitativa handskar för proffsen eller handskar av lägre kvalitet. Detta trots att en hantverkare ofta gör olika saker med sin vänster- och högerhand och att handskarna slits olika fort. Det kan till exempel vara så att när vänster hand ska hålla ett fast och säkert grepp kanske höger hand behöver extrem precision eller vice versa. Det här ställer olika krav på höger- respektive vänsterhandsken och orsakar dessutom olika snabb förslitning av handskarna.

Det här har vi tagit fasta på när vi har utvecklat våra nya arbetshandskar. Förutom att handskarna håller toppkvalitet vad gäller passform, funktion och material så säljs de dessutom en och en och inte i par, säger Cecilia Bergsten, produktchef för handskar på Snickers Workwear.

Det nya handskkonceptet kallas för ”Left & Right Gloves. Sold one by one”. I all sin enkelhet är konceptet en revolution. Genom denna enkla men geniala lösning kan hantverkaren eller byggarbetaren försäkra sig om att alltid ha optimala arbetshandskar på båda händerna specifikt för den aktuella arbetssituationen. Samtidigt kan han eller hon spara pengar genom att inte behöva köpa två nya handskar när den ena handsken är utsliten.

Utvecklingen av och lösningen för Snickers Workwears nya handskkoncept följer en röd tråd som genomsyrar all produktutveckling inom Hultafors Group där Snickers Workwear är ett av varumärkena. I centrum för produktutvecklingen ligger noggranna studier för att identifiera slutanvändarnas behov och att identifiera och lösa problem för dem som ska använda produkterna.

– Vi löser helt enkelt problem för hantverkarna som de inte trodde att det fanns några lösningar på. På så sätt förnyar vi en traditionsbunden bransch genom att utveckla innovativa produkter, säger Cecilia Bergsten

Det nya handskkonceptet, som lanseras nu i maj, finns i fyra olika kategorier. Inledningsvis släpps kategorierna Precision och Power och i höst kommer även Weather och Specialized. För att vägleda hantverkaren i samband med lanseringen har Snickers Workwear bland annat tagit fram en handskgenerator som ger förslag på lämpliga handskkombinationer baserat på vilka arbetsmoment som ska utföras under dagen. Handskkonceptet och handskgeneratorna kan studeras på http://www.snickersworkwear.se/handskar.

Kategorin Precision kommer i sju modeller och lämpar sig bäst för arbetsuppgifter där flexibilitet och passform är avgörande. Tre av modellerna har dessutom en funktion som gör det möjligt att använda en smartphone utan att behöva ta av sig handsken. Kategorin Power kommer även den i sju modeller och är anpassad för tyngre arbetsuppgifter som att bära, lasta och riva, men lämpar sig också för att exempelvis såga eller borra.

För mer information, kontakta:
Cecilia Bergsten, produktchef handskar, tel: 070- 734 38 80
e-mail: cecilia.bergsten@hultaforsgroup.com
Jessica Berggren, marknadschef, tel: 070-282 30 41
e-mail: jessica.berggren@hultaforsgroup.se

Hultafors Group erbjuder ett stort antal byggrelaterade produkter för proffshantverkare inom tre olika varumärken  består av varumärkena Snickers Workwear, Wibe Ladders och Hultafors. Dess tre varumärken bildar tillsammans ett kraftfullt erbjudande för distributörer och hantverkare som vill ha innovativa och pålitliga produkter med maximal funktion, säkerhet och ergonomi. Hultafors Group har cirka 650 anställda i Europa, en årlig omsättning på 1,2 miljarder kronor 2012 och försäljning på mer än 40 marknader världen över. Läs mer på www.hultaforsgroup.com.