Svenskt företag tillverkar kläder av snabbväxande gräs

Bambu växer helt naturligt och kräver varken bekämpningsmedel eller konstgödsel. Botaniskt sett är bambu ett gräs. Den sort som används för textilproduktion - Mosobambu - är den snabbast växande plantan i världen (50 cm om dagen!) Egentligen skulle alla gå klädda i textil av bambu. Bambun är ekologiskt hållbar och omvandlar mer koldioxid till syre än någon annan växt på vår planet. Den växer utan att behöva återplanteras. Den hjälper till att förebygga jorderosion och kräver bara naturligt regnvatten.

Mjuk som silke – perfekt för känslig hud
Den fiberrika insidan av bambustammen är speciellt lämpad för tillverkning av trikå eller ett tyg som känns mjukt och skönt mot huden. Eftersom bambufibern också är antistatisk, kommer plagget att drapera sig fint mot kroppen.

Både värmer och kyler
Tack vare att bambutyget andas och transporterar fukt, känner du dig alltid torr i jämförelse med andra material. I varmare klimat håller bambu dig sval. I kallare klimat värmer den dig i stället.

Håller dig fräsch – längre
Många tillverkare av bambuplagg hävdar att tyget har naturligt antibakteriella egenskaper. Detta återstår att bevisa, men faktum är att materialet i viss mån absorberar dålig lukt, vilket innebär att både du och dina plagg håller er fräscha längre.

Skyddar dig mot skadlig UV-strålning
Plagg av bambu skyddar bevisligen mot skadligt ultraviolett ljus, eftersom det cellulosa-baserade materialet är UV-resistent.

Klarar många tvättar (men undvik torktumling!)
Tack vare sina runda och mjuka fibrer är bambuplagg hållbara och extra bra för känslig och irriterad hud. Plaggen är lätta att tvätta och torkar snabbt. Men undvik att torktumla! Förutom att kräva onödig energi kan den intensiva hettan få bambufibrer att krympa.

Miljövänliga plagg – tack vare Lyocell™-metoden
Här skiljer Human Factory sig från andra leverantörer av bambuplagg*. Istället för att använda skadliga kemikalier för att göra mjuk tråd av hård bambu, blandar vi vår bambu-massa med ett organiskt lösningsmedel och trycker blandningen genom ett duschliknande munstycke.
    Denna miljövänliga metod att omvandla bambumassa till fiber kallas Lyocell-processen.I dagsläget är Human Factory den enda leverantören i Sverige som kan erbjuda ekologiska T-shirts, Pikettröjor, strumpor och badhanddukar i bambu Lyocell™.

Pandan blir inte ledsen
Om du oroar dig för hur jättepandan (som lever av bambu) kommer att klara sig, kan du sluta oroa dig nu. Mosobambun finns inte på menyn, eftersom pandan föredrar lägre och buskigare sorter.

Snabbfakta: bambu Lyocell™
• Miljögodkänd framställningsmetod

• Mjukt som silke. slitstarkt

• Material som andas och absorberar dålig lukt

• Håller för många tvättar

* Merparten av bambu- och övriga cellulosabaserade plagg, tillverkas av viskos, en icke ekologisk metod där man bl a använder kaustik soda för att spjälka cellulosa till fibrer. Håll därför utkik efter Tencel© och Lyocell som är miljöklassade märkningar för textilier tillverkade av träråvara.

Blogginlägget är skrivet av Carlo Stecksén, grundare av Human Factory AB, ett svenskt bolag med inriktning på design och tillverkning av ekologiska personal- och promotionkläder, samt basplagg som säljs via skolklasser och ungdomslag.

För mer information kontakta:
carlo@humanfactory.se
www.humanfactory.nu

• Fritid

• bambu
  • bambukläder
  • bra för miljön
  • ekologiska kläder
  • försäljning via skolklasser
  • human factory
  • miljöklassade produkter
  • nya produkter