Grönt veckoslut, Kalmar läns största landsbygdsevenemang 7-18 maj i Gamleby

Grönt veckoslut, Kalmar läns största landsbygdsevenemang 7-18 maj i Gamleby

17-18 maj är det dags igen, Kalmar läns största landsbygdsevenemang Grönt veckoslut äger rum i Gamleby!

Grönt Veckoslut har ordnats i Gamleby sedan 1970-talet. Grönt veckoslut är mer än en lantbruksmässa. Det är också en mötesplats, en familjefest och en manifestation för lantbrukets- och landsbygdens näringar, för aktiva företagare på landsbygden, för deras familjer och för intresserade konsumenter.

– Vi räknar med över 50 utställare med allt ifrån lokalproducerad mat, maskin- och demouppvisningar, intressanta föreläsningar samt roliga barnaktiviteter. Vi öppnar upp vår lokala variant av Borgebys grop, ”Gropa”, och tittar in under marken. Det blir intressant för både små och stora besökare, berättar Sofie Alvarsson som är projektledare för evenemanget.

Båda dagarna står lantbruket och landsbygden i centrum och under de två dagar som evenemanget pågår brukar det besökas av ca 10-13 000 personer. På fredagen kommer evenemanget gästas av runt 1 200 föranmälda mellanstadieelever, framtidens entreprenörer och företagare. Det möjliggörs tack vare ett bidrag från Tjustbygdens Sparbank som står för bussarna. Barnen och ungdomarna får möjlighet att lära sig mer om trädgård, lantbruk, skogsbruk, Jakt och viltvård, sällskapsdjur, hästar och varför det är livsviktigt med en stabil och livskraftig produktion av livsmedel i Sverige.

– Vi är oerhört glada att så många utställare väljer att vara med oss på Grönt veckoslut på Gamlebygymnasiet. Det är ett unikt evenemang i och med att målgruppen är så bred. Att barn- och ungdomar kommer och får möjlighet att möta företagare och entreprenörer inom de gröna näringarna och lära sig mer om svensk livsmedelsproduktion är viktigt för landets framtid. I år har vi satsat extra på att erbjuda de vuxna besökarna föreläsningar inom högaktuella områden av intresse för landsbygdens företagare. Vattenfrågor, både vad gäller dränering och torka är ett område som vi belyser extra. Dessutom erbjuds korta inspirationsföredrag som handlar om självförsörjning för de besökare som kanske är intresserade av att öka sin egen krisberedskap, säger Paul Robertsson, vd Hushållningssällskapet Kalmar Kronoberg Blekinge.

Anmälda utställare 240328 är: AgtechSweden, Arla, Scan, Väderstad, Lantmännen Maskin, Motorsport, Fagerström Maskin, Weidmann, Axima, Åhmans, Bpart, Hjerpes maskincentra, Swecon Kalmar, Frödinge Maskinservice AB, Lantz Järn och Metall, Dina Försäkringar, Landshypotek, Gullviks, Södra, Skogsstyrelsen, Plockhugget, Frödinge Hällerum, LRF, Östorps bevattning, Solortus, Jägarförbundet (södra och norra kretsen), Nationella viltolycksrådet, Börjes ammunition, Tjustbygdens sparbank, Gamlebygymnasiet, Överum hästsportsförening, Natura Decor & Design, Axelssons i Aby, Mattorpet Solliden, Totebo Gård, Räven och Osten, Burgarbaren, Altona langos, Roffes karameller, MarkCider, Havsjö delikatesser och fisk, HS Juridik, Västerviks kommun, Räddningstjänsten Västervik, Socialdemokraterna, Moderaterna, Miljöpartiet, Centerpartiet, Sverigedemokraterna med flera samt Hushållningssällskapets rådgivare inom skog, vatten, redovisning, markkartering och växtodling.

Fakta Grönt veckoslut

Plats: Gamlebygymnasiet, Valstad gård, Gamleby

När: 09.00 – 16.00 den 17 maj samt 09.00-15.00 den 18 maj

Inträde: 100 kr/dag för vuxna. Barn och ungdomar upp till 18 år gratis