Vårrybs är oljeväxten som pressas för att kunna producera biodieseln rapsmetylester. Den ingår i EU-projektet MarginUp! som utvecklar biobaserade produkter av grödor som odlats på lågproduktiv jordbruksmark.

Inbjudan: Pressträff om tillverkning av biodiesel av vårrybs på gårdsnivå

Beredskapsveckan vecka 39 arrangeras årligen av MSB. Under Beredskapsveckan lyfter Hushållningssällskapet 5 av sina initiativ inom livsmedelsförsörjning och beredskap.

Att göra sitt lantbruksföretag mer självförsörjande på drivmedel är viktigt ur beredskapssynpunkt. Hushållningssällskapet Norrbotten-Västerbotten är projektpartner i det stora EU-projektet MarginUp!, som utvecklar biobaserade produkter av grödor som odlats på lågproduktiv jordbruksmark. RISE är projektägare för den svenska delen av MarginUp!.

På Öjebyn Agro Park pågår försök med odling av vårrybs som sedan pressas för att kunna producera biodieseln rapsmetylester, RME, på gårdsnivå. Vid pressträffen demonstrerar vi oljepressen som tillverkar kallpressad rybsolja av rybs som odlats i Öjebyn. Du träffar försöksledare Jan Nilsson som ansvarar för den praktiska delen av projektet. Projektledare är Benjamin Bollhöner.

Dag: Fredagen den 29 september.

Tid: 10.00

Plats: Öjebyn Agro Park, Patrons Allé 10, Öjebyn

Kontaktperson: Försöksledare Jan Nilsson, 070-181 63 22, jan.nilsson@hushallningssallskapet.se