Sandviken satsar på bränslecellsbilar från Hyundai

Sandviken satsar på bränslecellsbilar från Hyundai

En ny tankstation för bränslecellsbilar kommer att stå klar i Sandviken i oktober tack vare ett unikt samarbete mellan Sandvikens kommun, Sandviken Materials Technology och AGA Gas. Hyundai har samtidigt fått en beställning på sex Hyundai ix35 Fuel Cell. Arbetet mot en fordonsflotta som inte har några fossila utsläpp fortsätter.

– För oss är det självklart att vara drivande i omställningen till ett hållbart Sverige. Det är en del av vår Vision 2025 att arbeta för en långsiktigt hållbar utveckling och en bra livsmiljö för såväl privatpersoner som företag, säger Peter Kärnström, kommunalråd i Sandviken.

Tankstationen i Sandviken blir den fjärde efter Stockholm, Göteborg och Malmö. Ytterligare ett antal tankstationer planeras under 2016. Det är viktiga steg för att skapa en infrastruktur som gör tekniken tillgänglig i hela Sverige.

Med en permanent tankstation har Sandviken tagit ett viktigt steg mot en fossilfri bränsleflotta.

Invånarna kommer kunna se flera bränslecellsbilar på gatorna framöver. Kommunen har beställt tre Hyundai ix35 Fuel Cell och Sandviken Materials Technology ytterligare tre för leasing.

– En målsättning för Sandvik är att bidra till ett hållbart samhälle. Genom det här projektet har vi möjlighet att på ett konkret sätt bidra till att göra vår region litet grönare, säger Daniel Roos, projektledare på Sandvik Materials Technology.

Även Hyundais bilhandlare Kenneth Larsson i Sandviken gläder sig åt nyheten:

– Det är ett stort steg framåt för miljön, alla är väldigt glada och kommer med lyckönskningar!

Hyundais ix35 Fuel Cell är världens första serietillverkade bränslecellsbil som drivs av vätgas. Bilen drivs av en elmotor, men istället för att kraften kommer från ett laddbart batteri (som med konventionella elbilar) kommer den från en bränslecell som konverterar vätgas till ström. Bilen har en räckvidd om 60 mil per tankning, och att tanka fullt tar endast ett par minuter.

Totalt har Hyundai sålt 16 Hyundais ix35 Fuel Cell i Sverige.

Hyundai Bilar AB, www.hyundai.se, bildades 1990. I Sverige har Hyundai idag 88 försäljningsställen och 110 serviceverkstäder landet runt.

Hyundai Motor Company startade sin verksamhet 1967 och är nu Koreas ledande biltillverkare med försäljning i 193 länder via 6 000 återförsäljare. 2015 såldes 4,96 miljoner Hyundaibilar världen över och Hyundai Motor Company är världens femte största biltillverkare. Hyundai har idag 12 bilfabriker; tre i Korea, tre i Kina, Indien, Turkiet, USA, Tjeckien, Ryssland och Brasilien.

Se även www.hyundai.se

Följ @HyundaiSverige på Instagram