ICF i Almedalen 2014 fredag

Dag 5

Amazing Grace ljuder i bakgrunden och det bjuds på cheesecake med hallon och blåbär på TV 4 morgon program idag. USA firar ”the independence day”

Jag gick ned till restaurang Burmeister där det bjöds på seminarium inbjudet av Fastighets nytt.
”så ska stadens byggas om ungdomar får bestämma” Ungdomar satt i panelen och föreslog lägre marknadspriser bla. Det vore en god ide med mindre bostäder kanske i samband med andra byggen. Man behöver se på andra former av boende då det gäller studenter. Myndigheter, banker bör sponsra ungdomar på ett helt annat sätt. Spännande tankar de bjöd på.

Frågor som har diskuterats mycket i Almedalen är just bostads frågor. Stig- Björn Ljunggren statsvetare bjöd på mycket skratt under seminariet. Många har ju klagat på detta sk jippo att det kostar mycket och Stig- Björn sa att ja det blir mycket kindpussar men vad det ger oss alla? Jo med ca 3400 seminarium – kostnad gratis att lyssna på, så ger det en utbildning av hög klass. Det ger också en massa kontakter att arbeta med efter Almedalen.

På eftermiddagen hade jag förmånen att intervjua Eva Swede, utbildad coach och samtalsterapeut från Huma Nova. Vi pratade om prissättningen i vår bransch. Dvs hur ojämn den är. Vi behöver bli mer professionella och inse värdet av oss som individer med kompetens samt som yrkesgrupp likaså. ICF Sveriges styrelse pratar om detta och vi ser fram emot flera debatter.

Jonas Sjöstedt V tog scenen idag med en vass bestämdhet. Han var tydlig med att inte släppa in rasister i regeringen och talar fortfarande om att de inte är kommunister utan att de är vänster liberala.

I morgon lördag bjuder Folkpartiet på sin föreställning – då har jag hunnit hem och får njuta av det på TV. Jag tänkte avsluta denna serie med en övergripande reflektion vad denna vecka har gjort, kan göra för ICF Sverige och oss coacher. Den kommer nästa vecka.
På återhörande från Stockholm
Marie Louise