ICF i Almedalen 2014 torsdag

Dag 4

Idag fyller rumskamraten Eva år. Jag gick upp och överraskade henne med sång och paket på sängen. Det är härligt att få pyssla om någon vid bemärkelse dagar men också vanliga dagar. Jag hoppas att vi alla bjuder våra nära och kära men även uppmuntrar någon med ett leende minst.

Dagen blev lite kortare för Almedalens event men det gör inget. Det är också viktigt att bara få känna in dagar vart det ska leda till. Ett grundschema med flexibilitet inbyggt. Här finns ju under veckan ca 3400 föredrag att välja på.

Ut vid tolv tiden med solen på näsan. Företagarna i Stockholms stad hade ett föredrag om ”är det svårt med bil i tjänsten?” I företagarnas värld är det för många svårt att vara utan bil idag så hur är det med avdragen för det privata körande? Inte positivt i alla fall. Staten tycks glömma de olika yrkena som tex ett företag Mama Mia som levererar vård tjänster såsom barnmorskor, sköterskor för äldre vård där bilen är nödvändig för att de ska fram snabbt tex. Hur påverkar detta oss coacher och våra klienter? vi åker också ofta runt mellan uppdragen. Kanske något vi i ICF som branschförbund ska titta på får medlemmarnas räkning?

Nästa föredrag ”saltet – ett underskattat hot mot folkhälsan. Av konsumentföreningen.
Hjärtinfarkt är den enskilt största dödsorsaken i Sverige. Att äta mycket salt är en riskfaktor för högt blodtryck som i sin tur ökar risken för hjärtinfarkt. Kan politiska beslut bidra till en minskad salthalt i mat och en förbättrad folkhälsa? En rekommenderad dags dos ligger på ca 5 g salt och vi äter idag mellan 11-12 g per dag. En dubblering alltså. Nordiska ministerrådet har gått in med pengar för en satsning åt det rätta hållet.

Vårdföretagarnas föredrag ”tillsammans gör vi vården bättre – medarbetare i vård och omsorgs företag berättar”. 160000 privatanställda inom vård och omsorg går till sitt arbete varje dag och gör en stor insats. Men tonläget mot privat driven vård är hårt och politiska beslut hotar verksamheter. Två kvinnor från Gotland startade för ca 20 år sedan ett demens boende på Gotland, Näär. Svt play har en inspelnings serie på 4 avsnitt om dem. De fick belåna hus och hem då banken inte trodde på deras ide. De har under alla år 0.1 % sjukskrivna. Personalen är mellan 25-60 år och alla är delaktiga i alla beslut. En solskens historia. Allt är möjligt.

Jag tror att vi coacher efter september – valet – kommer att ha massor att göra. Det blir en stor förvirring oavsett vem som vinner. Så börja lobba och skapa kontakter redan nu så du har en möjlighet till att göra nytta och bidra till en förbättring.

Jag minglade runt på stan och träffade olika spännande kontakter. Ett par andra branschförbund i Företagarna Uppfinnarna SUF samt Entreprenörsföreningen stötte jag på och vi beslöt att träffas för att se om vi tillsammans kan göra något.

Fredrik Reinfeldt äntrade scenen idag med en energi av glädje, beslutsamhet och en portion av humor. Det är alltid roligt att se de lika partiledarna i Almedalen. Det är som att de kommer ut på ko släpp, hela gänget. De är avslappnade, pålästa och väldigt fokuserade.

I morgon fredag bjuder vänsterpartiet på sin show –
På återhörande från Almedalen
Marie Louise